Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Startproblem sinkar satsning

/
  • Företagets vd Thomas Bergfjord valde i går att visa upp en del av dokumentationen kring etableringen i Gävle.

Det finns fortfarande ingen projektarena, den som skulle hjälpa Electroengine och andra företag att hitta pengar till utvecklingsprojekt.

– Det är trist. Tyvärr har det gått långsamt fram, säger Teknikparkens VD, Stefan Klahr.

Annons

Teknikparken fick uppdraget att jobba fram ett förslag till organisation för arenan. Det första bakslaget kom när det stod klart att staten inte villa bidra till det arbetet. Men Stefan Klahr och andra har fortsatt att jobba fram ett förslag till organisation och finansiering. Nu finns det ett förslag, men inget beslut om att genomföra det, ett beslut som andra än Teknikparken måste ta.

– Det är fortfarande en jätteintressant idé. Men för att vi ska kunna gå in i den med gott samvete måste det vara en regional idé, säger Mats Törnquist, direktör på Region Gävleborg.

Den inriktningen har krävt fler inblandade parter, fler diskussioner och en betydligt längre process. Men enligt Mats Törnquist var projektarenan egentligen ingen förutsättning för att starta projekt med Electroengine i Gävle. De projekten måste ändå främst hitta finansiärer via de vanliga kanalerna, det vill säga länsstyrelsen, regionen eller statliga myndigheter.

Mats Törnquist vill inte värdera vad som gått snett i kontakterna med Electroengine. Själv anser han att regionens information har varit klar och entydig

– Det måste vara andra kommunikationer, som jag inte kan bedöma, säger Mats Törnquist.

Men han tycker ändå att det finns goda skäl att gå igenom hur Electroengines etablering hanterats.

– Det är självklart att alla parter får rannsaka sig själva, för att säkra att sådana här etableringsprocesser ska bli rätt.

Stefan Klahr vill inte kommentera Electroengines ekonomiska krav, eftersom de blivit en juridisk tvist. Företaget har ansökt om betalningsföreläggande på 2,4 miljoner och kräver ytterligare nio miljoner av Teknikparken. Men Stefan Klahr är övertygad om att allt kunde ha sett annorlunda ut om den planerade projektarenan hade varit på plats.

– Ja, det måste man säga.

En av de viktigaste förebilderna har varit projektarenan Innovatum i Trollhättan. Ett av projekten där är ombyggnationen av 70 SAAB-bilar för eldrift, där Electroengine är ett av företagen som medverkar. Teknikparken i Trollhättan har jobbat fram en organisation som fångar upp företags- och utvecklingsidéer, lägger upp projekt och letar upp finansiärer.

– De har skapat ett bra varumärke, som gör att de ligger bra till för att få statlig finansiering, säger Stefan Klahr.

Det vill regionen också göra, men varumärket riskerar nu att bli naggat i kanten redan innan projektarenan startats.

– Det är kanske ingen bra PR att vi är obeslutsamma heller, säger Stefan Klahr.

GD har sökt både kommundirektören Göran Arnell och kommunalrådet Carina Blank i Gävle, men ingen av dem har hört av sig.

Mer läsning

Annons