Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Taxiföretagen går på knäna

/
  • X-trafiks styrelse ska i veckan ta ställning till om avtalet med Tuwa Specialtransport ska brytas. Taxi Stor & Liten riskerar att få ett ultimatum från X-trafik om att ta in fler bilar.

110 bilar fler än förra avtalsperioden slåss om färdtjänstkörningarna i länet. Det sätter en hård press på taxibolagen.

– De går på knäna. Alla lider, mer eller mindre, säger Östen Johansson, vd för X-Läns Taxiservice.

Annons

Tonläget är högt i diskussionen om hur de olika taxibolagen följer avtalet när det gäller samhällsbetalda resor. X-trafiks styrelse ska i veckan ta ställning till om avtalet med Tuwa Specialtransport ska brytas. Taxi Stor & Liten riskerar att få ett ultimatum från X-trafik om att ta in fler bilar.

Samtidigt växer kritiken mot hur upphandlingen gått till. De bolag som lagt in sina anbud har tvingats hålla kvar vid det utlovade antalet fordon, trots att det lett till en omfattande överkapacitet. Under förra avtalsperioden omfattades 220 fordon av avtalet. Från och med den 13 juni är de 330.

Det innebär att en del av fordonsparken knappt rullar ute på vägarna. De kostar bara pengar för bolagen.

– Det är många som går på knäna. De försöker med alla medel klamra sig kvar, säger Östen Johansson.

Hans bolag sköter administration och ekonomi för många av länets taxibolag och ett dotterbolag sköter oxckså beställningscentralen för de flesta i Hälsingland och några mindre i Gästrikland.

Han har många gånger försökt få X-trafik att tänka om, utan resultat. I år har läget skärpts ytterligare, i och med att Tuwa Specialtransport kom in i bilden och lade det billigaste anbudet. Nu är överkapaciteten större än någonsin.

Daniel Kvarnlöf, vd för Gästrike transport och service AB, har 50-60 anställda och bemannar en stor del av Tuwas fordon. Han är också kritisk mot organisationen.

– Att upphandla en överkapacitet är rent vansinnigt. Till och med vi som har flest körningar av alla har svårt att få det att gå runt.

– Normalt beställer man efter hur många bilar som behövs. Då blir spelplanen tydligare för alla parter.

Men just nu är han mest kritisk mot att X-trafik tar i med hårdhandskarna mot just Tuwa, eftersom det enligt honom finns flera bolag som uppvisar samma brister.

– Likabehandlingsprincipen i lagen om offentlig upphandling är inte förhandlingsbar, säger Daniel Kvarnlöf.

Nu förbereder han sig för två alternativ, antingen att X-trafik väljer att fortsätta samarbetet med Tuwa eller häver avtalet. I det sistnämnda fallet blir det i huvudsak hans anställda som drabbas.

Enligt Östen Johansson har X-trafik inget annat val än att säga upp avtalet med de som inte ställer upp med det de har lovat. Det gäller åtmisntone Tuwa och Taxi Stor & Liten, enligt Östen Johansson.

– Det kanske finns fler. Jag är förvånad att det har fått pågå så länge.

Mer läsning

Annons