Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Välutbildade men frånvarande rektorer

/
  • I Gävle kommun är målet att alla rektorer ska gå utbildningen. Men antalet platser är begränsade. - I dag har vi fyra-fem skolledare i Gävle som står på kö, säger Ingrid Björklin, chef för barn- och ungdomsförvaltningen.

GÄVLE En välutbildad rektor som behärskar sina arbetsuppgifter
är en investering. Så tycks cheferna för skolförvaltningarna i länet resonera.
- Kommunerna i Gävleborg skickar kontinuerligt deltagare till oss, säger Anita Hård af Segerstad, ansvarig för den statliga rektorsutbildningen i Uppsala.

Annons
Utbildningen tar dock arbetstid i anspråk. Följden blir att många nytillträdda rektorer har hög frånvaro.
Rektorerna i Gävle får en god utbildning, men först efter att de har tillträtt sina tjänster.
- Det är en omvänd ordning. Arbetet tappar fart när ledaren är borta, säger Anci Rehn, vice ordförande för Lärarförbundet i Gävle.
Steget från att vara lärare till att bli skolledare är stort. Förutom pedagogiska förmågor ska en rektor även leda personalen, ansvara för ekonomin och ha koll på de lagar som styr verksamheten i skolan.

I Gävle kommun finns sammanlagt omkring 85 rektorer och skolledare inom förskolan, grundskolan, gymnasieskolan och vuxenskolan.
Alla erbjuds samma utbildningar.
- Vi har en rekryteringsutbildning som tar upp vad som ingår i uppdraget. Den kan man gå för att ta reda på om man är intresserad av att söka en tjänst. De som blir skolledare får sedan en introduktionsutbildning där vi går igenom hur vi jobbar, säger Ingrid Björklin, chef för barn- och ungdomsförvaltningen.
Kommunen ser också till att alla skolledare skrivs in på den statliga rektorsutbildningen i Uppsala. Kursen ges på deltid och upptar ungefär sex timmar per vecka under tre års tid.
- Vi vill att alla ska gå utbildningen, men platserna är begränsade och alla får inte plats. Idag har vi fyra-fem skolledare i Gävle som står på kö, säger Ingrid Björklin.

Rektorsutbildningen är till för dem som redan tillträtt sina tjänster. Lärarförbundet är kritiskt till att kursen tar en stor del av arbetstiden i anspråk.
- Många rektorer är väldigt frånvarande, speciellt under det första året. Då har man ingen chans att ha en nära kontakt med personalen och förhindra kriser av olika slag. En rektor ska i första hand fungera som en pedagogisk ledare. Som lärare är man beroende av att ha en ledare att tillfråga, säger Anci Rehn.

Ingrid Björklin är medveten om de nyblivna rektorernas höga frånvaro. Hon har dock svårt att se någon realistisk lösning på problemet.
- Jag har full förståelse för att det känns besvärligt på många skolor. Det bästa vore om vi hade en vikariepool av erfarna rektorer som kunde åka runt och täcka upp, men som det ekonomisk läget ser ut har vi inte råd med det, säger hon.

Erik Wikström

Mer läsning

Annons