Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Elektroniska sjukintyg - en teknik som fungerar

Annons

Nu är det dags att få igång systemet med elektroniska sjukintyg

I flera år har det funnits en färdig och utprovad lösning för att skicka elektroniska sjukintyg från vården till Försäkringskassan. Lösningen används dock inte, trots att all teknik som behövs redan finns på plats. I stället fortsätter man skicka pappersintyg, som måste scannas in och behandlas manuellt. Problemet är främst att de olika aktörerna inte fått till stånd en slutpunkt på testandet. Nu är det verkligen dags att sätta igång. Detta leder till stora onödiga kostnader och senare utbetalningar till sjuka.

Vad har egentligen hänt med de elektroniska sjukintygen som det talats om länge? I flera år har det funnits en färdig teknik, som utvecklats i samarbete mellan företaget Profdoc Link, Försäkringskassan och primärvården i Gävleborg. I Gävleborg har det också under flera år funnits ett pilotprojekt där en vårdcentral, Hofors hälsocentral, levererat sjukintyg elektroniskt till Försäkringskassan. Den lösningen fungerade bra, och är redo att köra igång igen så fort man bestämmer sig för det.

Men inget har nu hänt på flera år, vare sig i Gävleborg eller i något annat landsting. En del har i stället velat vänta och utveckla en teknik som alla landsting runt om i Sverige ska använda. Det kan låta som en bra idé, men vi vet att jakten efter ett ”perfekt” system i detta som i många andra fall innebär att man missar att under tiden använda ett fungerande system som snabbar på utbetalningarna till sjuka. Det finns egentligen inga hinder mot att sätta igång systemet omgående. Landstingen har redan köpt och implementerat det system som krävs, det är bara frågan om att bestämma sig för att sätta igång.

Det finns stora fördelar med att använda elektroniska sjukintyg. Sjukvården vinner på att uppgifterna i intyget blir korrekt ifyllda från början eftersom systemet varnar när några uppgifter saknas eller är felaktiga. Dessutom minskar risken för feltolkningar av handskrivna dokument och man slipper skriva ut och kuvertera. Försäkringskassan slipper försöka komma i kontakt med läkaren för att få kompletterande uppgifter och slipper också scanna in dokumenten, vilket innebär en kostnads- och kvalitetsvinst. Ännu viktigare är att de sjuka vinner, eftersom en snabbare kommunikation och behandling av deras intyg innebär att de kan få snabbare utbetalningar.

Det tar ungefär en timme att visa en användare hur systemet fungerar. I många landsting finns och används redan den teknik som behövs. Där handlar det bara om att koppla på en funktion som nu är inaktiverad.

Det skulle med lite vilja bara ta ett par veckor att ha ett fungerande system igång.

Lars-Åke Åstrand

Chef för IT-drift och infrastruktur, Landstinget Gävleborg

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare