Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elever visade upp företag

I går flyttade Hamrångebygden till Stortorget i Gävle. Nästan i alla fall. Elever från årskurs nio på Bergby centralskola intog torget med en mässa där de visade upp bygdens företag.

Annons

Ända sedan i åttan har årets avgångsklass på Bergby centralskola arbetat med det projekt som avslutades i och med mässan på Stortorget igår. Mässan invigdes av statsvetaren och proffstyckaren Stig-Björn Ljunggren, som själv är uppväxt i Hamrångebygden.

Eleverna har haft varsin ”arbetslivsmentor” som coachat dem under vägen. De har sedan arbetat med att göra en presentation av mentorns företag. En av tankarna med projektet har varit att ge eleverna en naturlig kontakt med det lokala näringslivet i Hamrångebygden.

– Vi uppmuntrar våra elever att ge sig ut och se sig om i världen. Men kanske finns de som sedan kan tänka sig att återvända till Hamrångebygden och kanske starta ett eget företag, säger Hans Stockselius, rektor på Bergby centralskola.

Han tror att det självständiga arbetet under projektet har stärkt elevernas självkänsla och självtillit och hoppas att den avslutande mässan på Stortorget ska bidra till att skapa en mer positiv bild av Hamrångebygden.

– Mässan visar att det fortfarande finns ett mycket levande näringsliv i Hamrångebygden trots att Stora Enso lade ner i Norrsundet, säger Hans Stockselius.

Alla elever var inte fullt lika entusiastiska som rektorn.

– Det har varit jobbigt men det har varit skönt att slippa skoldagar, säger Janina Rockman som tillsammans med kompisen Kimberly Palomäki-Glögger gjort ett arbete om Hamrånge hälsocentral.

Elin Hagelin har gjort ett arbete om Wendins blommor i Bergby och hade satsat på ett bildspel och plockat med sig blomsterdekorationer från butiken till mässan på Stortorget. Men företagare i Bergby är ingen framtid hon tror på, det finns mer spännande platser som lockar.

– Det är lite tråkigt i Bergby, det händer inte så mycket, konstaterar hon.