Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

En kärleksförklaring till bilen

När Forza motorsport 3 kommer i höst är ambitionerna extremt höga. Inte nog med att man siktar på att sopa banan med alla andra bilspel i både kvalitet och kvantitet. Man siktar även på att göra bilälskare av spelare och spelare av bilälskare.

Annons

Forza motorsports producent Dan Greenawalt har aldrig varit en vän av blygsamhet. De tidigare två versionerna av spelet har båda varit bäst i världen på något, enligt honom. När det är dags för trean är det slut på lågmäldheten:

– Det här spelet sätter en helt ny nivå för racingspel när det gäller grafik, fysikmotor, spelupplägg, antal bilar och banor. Dessutom kommer det att förvandla sättet man arbetar med användargenererat innehåll i spelbranschen över huvud taget, säger han.

Om han har rätt eller inte får framtiden utvisa – spelet släpps i oktober – men det som visats hittills är onekligen imponerande. Blotta mängden innehåll i spelet får en att kippa efter andan, eller vad sägs om 400 olika bilar från 50 tillverkare, 100 olika banor och en grafikmotor som har tio gånger fler polygoner än föregångaren och ger fyra gånger bättre upplösning?

Men enligt Greenawalt är det bara basen för vad han vill åstadkomma.

– Både bilspel och andra spel är alldeles för svåra. Man måste vara en gamer för att kunna njuta av dem, säger han och fortsätter:

– Vi gör världens bästa racingsimulator, men hittills har det varit löjligt svårt att spela för en sexåring eller en 65-åring. Handkontrollen sköter man med tummarna och pekfingrarna, och med dem ska man klara att styra en 1 500 kg tung bil med 600 hästkrafter. Det är klart att många upplever hela situationen som både svår och hotfull.

Så vad är lösningen?

– Vi har infört ett sätt att spela där man helt enkelt slipper bromsa. Du kan koncentrera dig på att styra och gasa, det räcker. För en gamer låter det helt knäppt, men för min svärfar är det en perfekt lösning för att han ska kunna spela och ha kul.

– Den som vill kan själva meka med sin bil i spelet, men den som inte kan eller vill kan låta spelet sköta det.

Med Forza motorsport 2 kom en rätt avancerad funktion för att motivlacka bilar. Dessa lackeringar kunde man sedan sälja i en auktionskammare på nätet, något som blivit väldigt populärt. Dan Greenawalt och hans team (det är 300 personer som jobbat med spelet under två års tid) tar det hela ett steg längre i år.

– Det kommer att finnas samma typ av funktioner för den som är en duktig mekaniker eller bra som stallchef. Man måste inte vara världsbäst på att köra bil för att vara bäst i nya Forza.

Och vad är målet med allt detta, förutom att sälja hinkvis med spel så klart?

– Min vision handlar om en enda sak. Att få dem som älskar spel att älska bilar, och dem som älskar bilar att älska spel.