Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En Kock hade räckt

Annons

Det är inget fel på utställningen ”Önskekonst 2009”. Åtta inbjudna konstnärer deltar med 14 utvalda verk, välhängt och fint i länsmuseets stora sal.

Men när jag läser katalogens förord om ”kvalitet och ”ny utställningsstrategi” blir jag tveksam.

Ett verk ska köpas in och meningen är att publiken ska rösta fram vilket. Idén har prövats förr, 1971. ’

Då köpte man in Torsten Bergmarks ”Din broders blod” från 1967. Med tanke på de övriga konst- närer som deltog kanske inte det mest självklara valet.

Även om man alltså inte får rösta på vad som helst – och det är förstås tur för då hade det kunnat bli något av Bror-Erik– tycker jag inte om när museets experter abdikerar från sin roll som konstbedömare och inköpare.

Det är inget fel att ha kunskaper. Och även om kvalitetsbegreppet vidgats med åren måste de anställda på museets våga stå för den kunskapen.

Jag tycker att just det är själva poängen med en kulturinstitution. På samma sätt som vi på tidningarnas kultursidor inte frågar läsarna om vad vi ska tycka om konsten. Vi litar på vår förmåga att själva se och bedöma. Inte sällan till läsarnas protester, det ska erkännas, men även det hör till spelets regler.

Och den som vill göra sin röst hörd och rösta på listor har nuförtiden ypperliga möjligheter på nätet.

Jag tycker man ska slå vakt om både förmåga, kunskaper, kvalitet och auktoritet i kulturlivet. Blir det sen diskussion är det bara bra.

Hade jag varit verksam på museet skulle jag ha förordat ett inköp av Martin Wickströms mycket skickligt gjorda oljemålning (se nedan). Den visar bland mycket annat att måleriet med sitt djup och konstnärens arbete med färgen är överlägset det platta fotografiet.

Till sist kan jag inte låta bli att också undra över utställningspolicyn på länsmuseet. Den här helgen, med start i dag, öppnar Pär Kock, Gävles kanske mest intressante konstnär just nu, sin ateljé för allmänheten.

Alldeles utmärkt. Men hur kan det komma sig att han inte erbjuds att ställa ut på Gävles främsta arena för konst?

Om Konstcentrum, kan tilläggas, har jag redan gett upp hoppet.