Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En väl utvecklad förskola

Annons

Margareta Pålsson, M och Margareta B Kjellin, M.

riksdagsledamöter, om den moderna förskolan.

I barndomen läggs grunden för de värderingar vi bär med oss genom livet. Då är familjen viktigast, men även förskolan har stor betydelse.

Därför satsar Alliansregeringen på förskolan, för att den ska bli allmän, pedagogisk och gratis tre timmar varje dag från tre års ålder. Det handlar naturligtvis inte om att sätta små barn i skolbänken. Tvärtom ska den pedagogiska verksamheten ske på ett lekfullt sätt och förbereda barnen inför läs-, skriv- och matteinlärningen och till exempel lära ut teknik genom att undervisa i olika uppkomna vardagssituationer.

Redan idag går 85 procent av alla barn mellan ett och fem år i förskolan och vi har de senaste åren sett andelen barn inskrivna i förskolan ständigt öka. Alliansregeringen föreslår nu att den avgiftsfria allmänna förskolan ska tidigareläggas med ett år till att erbjudas alla barn från tre års ålder, något som vi moderater länge efterfrågat.

Under det senaste årtiondet har det pedagogiska uppdraget i förskolan fått allt större betydelse. Redan då läggs grunden för barnens språkutveckling. Forskning visar att ett medvetet pedagogiskt arbete med små barn förbättrar deras förmåga att senare lära sig läsa, skriva och räkna. En pedagogisk förskola är särskilt viktig för barn med dyslexi och andra skriv- och lässvårigheter. För det spelar ingen roll hur bra grundskolans senare år är, om grunden är svag och bräcklig. Misslyckas vi med att fånga upp de elever som tidigt halkar efter, är risken för framtida skolmisslyckanden och utanförskap stor.

Förskolans har en egen läroplan, den är bra men kan bli ännu bättre. Vi vill förtydliga den, särskilt vad gäller barns språkliga och matematiska utveckling. Men vi vill också ge personalen på förskolorna samma möjlighet till kompetensutveckling som övriga lärarkategorier fått. Dessutom kommer vi att besluta, att det är en högskoleutbildad förskollärare som ska vara chef och pedagogiskt ansvarig.

Med en bättre förskola på plats lägger regeringen grunden för en mer rättvis skola. Under de senaste decennierna har tyvärr elevernas uppväxtförhållanden, föräldrarnas utbildningsnivå och socioekonomiska hemförhållanden alltmer påverkat förutsättningarna för att lyckas i skolan. Detta är oacceptabelt. Till skillnad från vår tidigare regering, kommer vi inte att skylla en misslyckad skolpolitik på barnens skilda förutsättningar. Genom en förstärkt förskola garanteras istället en kvalitativ pedagogisk verksamhet så att alla barn har möjlighet att göra den klassresa som en god utbildning kan innebära.

riksdagsledamot och skolpolitisk talesman

riksdagsledamot från Gävleborg Förskolans har en egen läroplan, den är bra men kan bli ännu bättre.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons