Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Entusiasterna trängdes

SANDVIKENMassor av intresserade följde Street rod-bilarnas avslutningsrally på lördagen. Närmare 1 000 bilentusiaster stod längs Hyttgatan och såg alla köra förbi.

Annons
- Visst finns det ett stort intresse för de här bilarna, menar också Pelle Wesslén, gammal sandvikenbo, men sedan 35 år bosatt i Tärnsjö. Ofta händer det att jag parkerar bilen och att det då kommer fram äldre personer och berättar att de hade en liknande bil för 60 år sedan.

Ford 39
Pelle och hustrun Susanne glider omkring i en Ford 39 med en chevamotor. Härligt orangemålad och med ett häftigt stuk.
- Vi köpte bilen 1984 när vi skulle få barn, säger Pelle. Vi har sedan tänkt sälja den, men nu är det barnen som säger nej till det.
Men varför skaffar man sig en sådan här hobby när man har fru och barn?

Motorintresse
- Du måste ha ett genuint motorintresse, skrattar Pelle. Själv började jag skruva på mopeder i ungdomen och sedan blev det amerikanska raggarbilar innan det var dags för street rod. Min bil har fortfarande kvar det mesta av originalet. Det är lite chassiförändringar och så har jag satt dit automatlåda och skivbromsar.
Det finns också en "reservbil". En Studebaker från 1946, men den är utlånad till en släkting under den här träffen.

Små kostnader
Street rod-ägarna kommer undan med en kostnad av 35 kronor för skatt och besiktning. En helförsäkring kostar 500 kronor och då får du köra 500 mil.
- Så har man bara fått fart på bilen är de ekonomiska utgifterna inte speciellt höga, menar han. Det ska i så fall vara bensinen för den här motorn vill ha 1.5 liter per mil.
Om någon skulle vara intresserad av bilen så säljer Pelle den inte under 150 000 kronor.
- De här bilarna stiger i värde med åren, konstaterar han.
Familjen Wesslén kom till Högbo redan i måndags.
Pelle är gammal sandvikenbo.
- Pappa jobbade på Sandvik och sedan stod han i valet och kvalet om vi skulle flytta till Valbo eller Tärnsjö. Det blev Tärnsjö.
Street rod är på stark frammarsch i Sverige. I dag finns det närmare 700 medlemmar med egna bilar och intresset ökar för varje år som går.
Det finns också vissa möjligheter att den stora Europaträffen för Street rodkommer att hållas i Högbo och Stadsparken om två år.

JÖRGEN LARSSON