Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Estniskt blufföretag använder Coop som täckmantel

Blufföretag tar till listiga metoder för att tjäna pengar. Anders Brandt och hans hustru Birgitta får vitaminer och fakturor hemskickade mot sin vilja. De är inte ensamma och har beslutat sig ta strid för sina rättigheter som konsumenter.

Annons

I juli damp en påse med D-vitaminer ned i brevinkastet hos Anders Brandt från det estniska företaget Supershopping. Det var resultatet av att Birgitta hade svarat på ett mail från företaget som gav falskt sken av att Coop gav möjligheten att vinna 10 000 kronor om man svarade på en enkät. I det finstilta står att läsa att "solskensvitaminer" kommer sändas till kunden gratis vid första leveransen, men med 59 kronors expeditionsavgift. Sedan har ytterligare tre leveranser kommit, som högst med priset 298 kronor. Paret har vägrat att betala avgiften och Supershopping har i sin tur gått vidare till inkassoföretaget Alektum. Fem minuter efter första leveransen kom avanmälde Anders sig från abonnemanget och har fått bekräftelse på detta.

– Varför inleder välrenommerade Alektum samarbeten med skurkföretag som Supershopping? Det måste påverka Alektums förtroende mycket negativt, säger Anders.

Det är flera gästrikar som drabbats av företaget och hört av sig till Konsument Gävleborg. Även tv-programmet Plus har ringt till Anders.

– Jag reagerar inte med snålhet, utan sättet de säljer sina produkter. Mörkertalet av hur många som luras är troligtvis stort, för folk skäms när de blivit blåsta.

Anders polisanmälde händelsen omgående. Anmälan lades ner och han ska begära en skriftlig motivering varför. Han tänker kämpa för att företaget ska göra rätt för sig, men framförallt vill han ha en ursäkt från Alektum.

– Jag vill varna så många som möjligt. Det är ofta små belopp de lurar kunderna på. Många bäckar små leder till hela Ångermanälven. Det står klart att det rör sig om organiserad brottslighet och att de tjänar grova pengar på att lura kunder.

Magnus Nelin, presschef för Coop säger att varumärkesintrång är ett problem som dyker upp med jämna mellanrum men knappast är ett "jättestort problem" för koncernen.

– När vi upptäcker den här typen av varumärkessnyltning så påtalar vi för dem som står bakom att det är inte är acceptabelt. VI vill ha bort annonserna direkt då det är ett problem att vi förknippas med oseriös verksamhet. Mailutskick i vårt namn är något nytt, oftast har bedrägerierna skett via Facebook eller andra hemsidor.

Det är svårt att spåra upphovsmännen bakom företag som Supershopping då företaget kan vara uppbyggt i flera led i olika länder.