Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett misskött försvar

Annons

Makt och ansvar bör följas åt, men i svensk civil och militär statsförvaltning utkrävs i praktiken aldrig ansvar av chefer. Tre aktuella skandaler i försvaret är dock av den omfattningen att de borde leda till avsättningar. Jämför med USA där flygvapenminstern och flygvapenchefen i fjol avsattes till följd av slrav kring viktig materiel.

För några år blev ”det nätverksbaserade försvaret” högkvarterets huvudbudskap. Det framtida försvaret skulle nästan helt bygga på datasystem. Det hela var luddigt och mycket överdrivet. Idag framstår högkvarteret ungefär som kejsaren i H C Andersens saga, eftersom det visar sig att de nya datasystemen inte håller vad som utlovats. I en hierarkisk organisation vågade ingen spela barnets roll och säga att ÖB var naken. Till saken hör att försvaret flera gånger tidigare haft bristfälliga datasystem, bland annat för hantering av ekonomi och personal.

Nyligen framkom en mycket allvarlig brist i JAS 39 Gripen. På 60-talet blev svenska J 35 Draken först i världen med så kallad datalänk, som innebär att styrsignaler kunde sändas till flygplanen direkt från stridsledningen på marken. Det är därför helt otroligt att den senaste versionen av Gripen inte har datalänk utan att informationen måste ske genom tal över radion, som dessutom kan avlyssnas. Vilka i högkvarteret bär ansvaret för att detta kunnat ske?

Tredje frågan gäller helikoptrar. Flera tidigare typer skulle från 2005 ersättas av två nya modeller, en mindre och en större. Den senare, den europeiska NH 90 med svensk beteckning HKP 15, är starkt försenad och det beräknas dröja till bortåt 2020 innan den kan klara alla avsedda uppgifter, däribland ubåtsskydd. Hade man bara slagit larm i tiden hade det varit möjligt att livstidsförlänga Vertolhelikoptrar, som varit i försvarets tjänst sedan 1963. Men tydligen har det gått prestige i frågan, från högkvarterets sida.

Det talas om att av ekonomiska skäl köpa försvarsmateriel ”från hyllan”. Anskaffningen av NH 90 skedde i en gemensam upphandling med Norge och Finland. Så långt var det bra, men svenska försvaret ville ha högre takhöjd. Det ledde till att de svenska exemplaren måste konstrueras om. De blir tyngre och ingen kan idag säga hur leveranstider och flygegenskaper påverkas. Det hela är ytterst allvarligt, eftersom helikoptrar anses vara avgörande för säkerheten för svenska förband i internationella uppdrag.

Nyligen kom ett utredningsförslag att banta högkvarteret. Det är alldeles för stort, men framför allt måste det få högre kvalitet.