Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ett steg närmare elväg i Gästrikland

Redan nästa år kan E16 mellan Gävle och Storvik bli elväg för tung trafik. Det står klart efter att Trafikverket skjutit till pengar till projekteringen.

Annons

Ett tiotal konsortier har tävlat om att få bygga den första svenska elvägen och fyra har nu beviljats finansiering för att gå vidare. Ett av dem är projektet Elväg-Gävle. Där ingår en rad storbolag som Sandvik, Ovako, SSAB, Siemens och Scania men också de kommunala elbolagen i Gävle och Sandviken och Högskolan i Gävle. Samordningen sköts av Region Gävleborg.

När det gäller utvecklingen av elvägar finns några olika teknikspår och för sträckan Gävle hamn–Storvik är det en lösning med kontaktledningar i luften som är aktuell, detta enligt ett system som håller på att tas fram av Siemens och Scania.

Ledningarna kommer då att hänga över den innersta filen men lastbilarna har också mindre dieselmotorer som kan driva motorn vid filbyten eller när lastbilen lämnar elvägen.

– Den här vägen ska kunna användas skarpt i daglig drift. Den kan ses som ett komplement till järnvägen, säger Magnus Ernström, utvecklingsstrateg på Region Gävleborg.

Tanken är att de erfarenheter som görs i projektet sedan ska ligga till grund för en fortsatt utbyggnad vidare inåt landet.

Lönsamheten är som vanligt en springande punkt. Magnus Ernström vågar inte spekulera i eventuell byggkostnad för Elväg-Gävle men sannolikt handlar det om hundratals miljoner. Men transportbehoven fortsätter att öka och trots kostnaderna för elektrifiering av vägar ses alternativet, en total ombyggnad av järnvägen, som en ännu dyrare lösning.

Vilka två projekt som får klartecken att göra verklighet av sina planer nästa år återstår att se. Det kan också bli fler än två. Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm är positivt inställd till elvägar.

– Genom detta projekt är Sverige ett av de länder i världen som kommit längst i utvecklingen av elvägar, Projektet är tänkt att ge oss ett brett kunskapsunderlag om hur vi kan vidareutveckla elvägar i praktiken, säger han i ett pressmeddelande.