Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Experter varnar för farliga elbilar

Är elbilarna som Gävle Energi vill låta Gävlefamiljer testa tillräckligt säkra? Det tycker inte centerpartisten Marina Alfredsson-Bror, som ifrågasätter projektet.
– Gävle Energi borde besinna sig, säger hon.

Annons

Gävle och en rad andra svenska kommuner är på väg att lansera försöksverksamhet med elbilar. Men de elbilar som dykt upp på marknaden är ofta små och i många fall inte ens krocktestade.

Flera experter varnar för att det snart finns gott om småbilar på de svenska vägarna som är farliga för förare och passagerare.

Den norska elbilen Think, som redan finns i ett antal exemplar i Gävle, har krocktestats och fått godkännande inom EU. Bilen, som har deformationszon, sidokrockskydd och krockkuddar, ska de närmaste dagarna lämnas ut till ett antal familjer som ska testa bilen.

– Den uppfyller alla krav som EU ställer på krocksäkerhet, säger Lars-Åke Skjöld, som leder elbilsprojektet.

– Men man ska vara medveten om att det är en liten bil. Om den krockar med en större är det den mindre som tar stryk.

Bilmodellen som ska testas i Gävle har inte krocktestats av EuroNCAP, det främsta testinstitutet i Europa, som ställer betydligt högre krav än EU-myndigheterna.

Den svenska staten kräver högsta betyg från EuroNCAP:s krocktester för de bilar som köps in eller leasas. Några liknande krav har inte varit aktuella i Gävle.

Anders Lie, bilsäkerhetsexpert på Vägverket är också kritisk mot att tillverkare av elbilar inte lagt ner mer omsorg på trafiksäkerheten, men han inser att det finns ett vällovligt intresse av att testa elbilar på marknaden.

Gävle och andra kommuner som vill satsa på att introducera elbilar går en balansgång mellan säkerhet och miljöintresse.

Flera tillverkare har fått dispens från det normala EU-godkännandet och de modellerna har inte alls krocktestats.

Att bilen som ska rulla i Gävle har fått ett EU-godkännande är ett steg framåt, tycker Anders Lie.

– Men även bland dem som har testats finns det stora säkerhetsskillnader.

– Den här bilen bör användas i tätort. Det är ingenting man kör med på motorväg. Personligen skulle jag inte använda den på en 90-väg heller, framför allt inte med barn i bilen, säger Anders Lie.

Marina Alfredsson-Bror har väckt frågan i kommunfullmäktige och fått svar på några av frågorna om trafiksäkerheten.

Hennes slutsats är att kommunens energibolag borde vänta på resultatet av krocktester från EuroNCAP, innan bilarna släpps till testfamiljerna.

– Jag tycker att man ska dra tillbaka det. Att riskera att kommuninnevånare gör sig illa eller till och med dör på grund av bristande säkerhet i bilarna är inget som jag vill ta ansvar för, säger Marina Alfredsson-Bror.