Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Extra arbete har gett bättre betyg

Elevers och lärares extra arbete under nian har gett resultat. Betygen i matte, engelska och svenska har blivit bättre.- Det är frukten av ett väldigt kraftigt arbete ute. Det har varit en hård prioritering på årskurs nio, säger Dick Lundberg, kvalitetschef på Barn och Ungdom, när han presenterar betygsstatistiken.

Annons
13 procent
Men fortfarande är 13 procent av niorna inte behöriga till gymnasiet.
Förra året tyckte förvaltningen liksom politikerna i nämnden att betygsstatistiken för åttorna var illavarslande. Nästan var fjärde elev saknade godkänt i ett eller flera kärnämnen. Därför har skolorna satsat på extra åtgärder under läsåret. I framförallt matte har betygen blivit bättre, men också i engelska, svenska, bild och slöjd.
- Det är väldigt roligt att det har gett det här resultatet, säger Dick Lundberg.
På Bergbyskolan saknade sex av tio åttor godkänt i minst ett av kärnämnena i fjol.
Efter det här läsåret har mer än nio av tio av dem gymnasiebehörighet när de går ut nian. Rektor Laila Eriksson har inte hunnit titta på statistiken än, men säger att de satsat mer på att nå målen.
- Vi har individuella studieplaner och stöd till dem som behöver. Vi fortbildar också personalen, berättar Laila Eriksson.
Med hjälp av pengar från Skolverket deltar all personal, från sexårsverksamheten till nian, i det så kallade dialogprojektet.
Utbildningen, som fortsätter till hösten, tar upp svenska, engelska, matte, elevvård och inlärningssätt.
- Ändå hoppas vi på en förändring på sikt. Man vänder inte det här på en termin, säger Laila Eriksson som tycker att det är roligt att deras arbete märks.

Individuella program
De knappt 140 elever som saknar gymnasiebehörighet har chans att läsa in matte, engelska och svenska på individuella programmet till hösten.
I fjol var det tolv procent som saknade gymnasiebehörighet, en procent under riksgenomsnittet.
Tre av fyra nior hade i år minst godkänt i alla ämnen, ungefär lika många som i fjol.
Dick Lundberg säger att det finns en fara i att bara koncentrera sig på de tre kärnämnena.
Förvaltningen ska därför titta även på de andra ämnena framöver. I SO- och NO-ämnena har till exempel inte fler nått målen under läsåret enligt Barn och Ungdoms statistik.

ANNA BAGGE
026-15 96 47
anna.bagge_gd.se