Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fakturan blev en chock

När en telefonförsäljare ringde upp en man och erbjöd honom att testa ett par färgade kontaktlinser för 99 kronor tackade han ja. Genom att han accepterade erbjudandet blev han också abonnent och skulle få linser varje månad för 299 kronor. Men när förpackningen kom låg där en tremånaders förbrukning, tillsammans med en faktura på 897 kronor.

– Hon nämnde ingenting om att jag skulle betala för tre månader på en gång, berättar mannen.

Det var efter att han hade varit med i en undersökning på internet och svarat på frågor om kontaktlinser som en säljare ringde upp och meddelade att han var utvald att få testa ett par färgade kontaktlinser för endast en krona, men med en fraktkostnad på 99 kronor.

Han tyckte att det lät som en kul grej och tackade ja, men han frågade först om han band upp sig på något mer genom att tacka ja till erbjudandet.

– Säljaren sade att jag automatiskt påbörjade ett abonnemang hos dem genom att tacka ja och att jag skulle få nya linser varje månad för 299 kronor. Men att jag när som helst kunde säga upp avtalet, det var bara att ringa, berättar han.

Han fick höra att han hade 14 dagar på sig att avboka nästa försändelse, gick det längre tid skulle han bli tvungen att betala för den efterkommande också.

I slutet av samtalet informerade säljaren konsumenten om att han skulle få en tre månaders förbrukning i den första försändelsen. Han tänkte inte mer på det och avslutade samtalet. Några veckor senare fick han hem ett paket. Men nu hade han ändrat sig och tänkte att han skulle låta bli att öppna paketet för att kunna skicka tillbaka det. Men efter att ha väntat en tid öppnade han det ändå.

– Jag hittade en faktura på 897 kronor. Jag höll på att få en chock, hade säljaren sagt att jag skulle betala så mycket på en gång hade jag aldrig tackat ja till erbjudandet, berättar han.

Mannen försökte ringa till Pharma Optic för att avsäga sig abonnemanget och för att diskutera fakturan, som han ansåg vara oskälig. Men det gick inte att få någon kontakt med företaget. I stället vände han sig till Gävle kommuns konsumentvägledare, Kristina Fält. Hon kontaktade företaget och fick till slut tag på Mats Casimir, som arbetar på Onlinecon Group AB.

– Han berättade för mig att upplägget med att skicka en tremånaders förbrukning helt enkelt var en service för kunden, som då skulle slippa så stora fraktkostnader, berättar Kristina Fält, konsumentsekreterare i Gävle kommun.

Hon menar att det är ett oskäligt avtal eftersom att det aldrig nämns eller står i villkoren att kunden ska betala 897 kronor vid den första leveransen, eller vid något senare tillfälle. Den enda prisinformation som ges är att kunden ska betala 299 kronor i månaden.

– Det blir ju väldigt otydligt när säljaren hela tiden pratar om att priset är 299 kronor i månaden, men sedan får kunden en tre gånger så hög faktura.

Mats Casimir som jobbar med marknadsfrågor på Onlinecon Group AB säger att företaget har en god relation med Konsumentverket. Han förklarar också att deras utskick är anpassade efter vad som passar de flesta kunder. Han tycker inte heller att prisinformationen är otydlig.

– Det förklaras att linserna kostar 299 kronor i månaden och att de levereras en tremånadersförbrukning var tredje månad. Om en kund tycker att vi har en sämre produkt eller service kan de alltid välja något annat företag, men det är givetvis inte vår förhoppning, säger han.