Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Färdtjänstbilen kom nära en timme för sent

Färdtjänstbeställningen gjordes två veckor i förväg och kontrollerades flera gånger. Trots det fick Per Lindgren vänta 55 minuter utomhus i fredags kväll.

– Det var inget vidare, säger han.

Annons

Per Lindgren bor på ett gruppboende i Valbo. Han sitter i rullstol och är beroende av färdtjänst.

I fredags åkte han och systern Lillemor Larsson till Gävle för att gå på Abba-föreställningen på Konserthuset. Lillemor Larsson bokade färdtjänstresan två veckor i förväg. Dagen innan ringde hon för att kolla så att beställningen både till och från Gävle fanns kvar, vilket den gjorde.

Hon ringde på fredagen också och fick beskedet att det inte var några problem.

Resan till Gävle gick utmärkt, likaså vistelsen på konserthuset. Sedan blev det värre.

– Bilen var beställd till klockan tio. Tio i ringde jag beställningscentralen och bad dem backa upp mot entrén eftersom det var så dåligt väder. Det lovade de att förmedla, säger Lillemor Larsson.

Konserthuset stänger klockan tio, så trots kylan och snön gick de ut för att vänta på den beställda bilen. Som inte kom.

Lillemor Larsson ringde beställningscentralen igen, men den hade hunnit stänga för dagen.

Hon ringde Taxi Stor och Liten, men de hade ingen färdtjänstbeställning. Hon försökte ringa Gävle Taxi, men det var så lång telefonkö att hon gav upp.

– Till slut var jag så desperat att jag ringde 112, säger Lillemor Larsson.

Där fick hon hjälp att komma i kontakt med Gävle Taxi, som meddelade att de fick fortsätta vänta, eftersom rullstolsbussen hade en annan körning.

När bilen väl kom var klockan fem i elva. Då hade Lillemor Larsson och Per Lindgren stått utomhus i 55 minuter i kyla och snöfall.

– Vi var så översnöade att chauffören inte ens såg oss, säger Lillemor Larsson.

Chauffören förklarade att bilen blivit dubbelbokad och att det inte är ovanligt att det blir så.

Per Lindgren klarade sig med en lättare förkylning, men både han och Lillemor Larsson ifrågasätter hur det kan bli så här, trots alla kontrollsamtal.

– Som anhörig måste man kunna lita på färdtjänsten, säger Lillemor Larsson.

Problemen med försenade färdtjänstbilar är inte nya för personalen på gruppboendet.

De berättar om att det ofta blir förseningar eller att det är fel bil som kommer, trots att alla uppgifter lämnats till beställningscentralen.

– Det har hänt att vi suttit i bilen när chauffören fått en ny beställning, i samma ögonblick som han skulle vara på plats. Och då har han inte släppt av oss ännu, berättar Eva, en av de anställda på boendet.

Att reda ut var det gått snett är inte enkelt. Gävle Taxi som gjorde körningen i fredags kväll hänvisar till Samres, som tagit emot beställningen.

Vd Björn Falk hänvisar i sin tur till X-trafik. Samres tar nämligen bara emot beställningen i sin beställningscentral. Det är X-trafik som planerar resorna.

– Vi har inte helhetsbilden. Planeringen görs i deras system.

De som ansvarar för färdtjänsten hos X-trafik gick inte att nå under gårdagen.