Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Färre döda i järnvägsolyckor 2008

/
  • Statistiken vad gäller dödsfall i närheten av järnvägsspår börjar se ljusare ut.
Färre personer dog förra året jämfört med året innan.

86 människor dog i järnvägsolyckor i fjol men ingen av dem åkte med något tåg.
Antalet omkomna minskade därmed med 15 procent jämfört med 2007.

Annons

Färsk statistik från Banverket visar vidare att 18 människor skadades av tåg i fjol och det är två fler än året före.
Av de omkomna förra året var sju barn och det är en minskning med två jämfört med 2007.
– Vi ser alla olyckor som ett misslyckande. Det som är intressant är att ingen av dem som skadats eller dödats åkt tåg, säger Jörgen Niklasson, säkerhetschef vid Banverket.

Förra året inträffade 33 så kallade plankorsolyckor och vid dessa omkom två och två skadades. Övriga omkom eller skadades när de sprungit över spåret, begått självmord, eller förolyckats i samband med elolyckor. Fyra skadades i arbetsplatsolyckor.

Självmorden är den vanligaste typen av dödsfall inom järnvägen. Omkring 60 människor tar sitt liv varje år genom att kasta sig framför ett tåg. Antalet har varit nästan oförändrat i många år. De exakta siffrorna för 2008 är inte fastställda.
Mellan fyra och fem unga förolyckas varje år när de klättrar upp på lok eller vagnar och bränner sig på kontaktledningarna.

Under de senaste tio åren har det totala antalet omkomna inom järnvägen varierat stort. År 1998 omkom exempelvis 71 människor och 2007 dödades 117.
Jörgen Niklasson tolkar inte nedgången i antalet olyckor 2008 som en ny trend. Han tror att minskningen beror på flera orsaker.
– Vi har satsat mycket på att bygga bort flera plankorsningar och ökat informationen till skolor och allmänhet. Det har gett resultat. Människor har blivit mer medvetna om riskerna, säger han.

Banverket är rejält bekymrad av reklamen som förskönar järnvägen. Många kändisar låter sig fotograferas på eller bredvid ett järnvägsspår och det ger, enligt Banverket, en felaktig signal till de unga. Reklamen trubbar av respekten för järnvägen, menar man.
Andra satsningar Banverket genomför är avgränsningar av bangårdarna, kameraövervakning och patrullering på eller intill stationer där olyckor ofta förekommer. Arboga station är ett sådant exempel.

Mer läsning

Annons