Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fick oönskat abonnemang – blev dyrt

Christina Lind trodde att hon deltagit i en undersökning arrangerad av Coop och tackade ja till en belöningsgåva. Utan att förstå det tecknade hon sig för ett abonnemang på jukebux.com.
Nu vill hon varna andra.

Annons

I veckan fick Christina Lind i Hedesunda ett mejl från "COOP" som undrade om hon ville delta i en enkätundersökning.

– Eftersom jag är medlem tänkte jag att "Jag kan väl svara", säger hon.

Frågorna handlade bland annat om hur ofta hon handlade i Coops butiker. När den korta enkäten var slut skulle hon - som tack för besväret - få en vara för endast en krona. Det gick att välja mellan allt från en androidtelefon värd 4 599 kronor till Converse-skor.

– Jag såg en rakapparat och tänkte att den kan jag ge till min man. Sen fyllde jag i mitt kreditkortsnummer. Hur kunde jag vara så dum?, säger hon.

En stund senare fick hon ett nytt mejl. Den här gången från jukebux.com som hälsade henne välkommen som ny kund.

Hon googlade runt på företaget och insåg snabbt att hon trampat i klaveret. På nätet finns mängder av berättelser från andra som blivit kunder hos jukebux.com utan att de förstått det. Företaget, som erbjuder säker lagring för privata filer på nätet, drar sedan 349 kronor i månaden för abonnemanget.

Christina Lind skyndade sig att spärra sitt kort och försökte svara på mejlet hon fått från jukebux.com, vilket inte gick.

– Nu har jag fått tag på en adress som ska vara rätt, men man måste skriva på engelska så jag har bett min son om hjälp att skriva att jag vill annullera.

Enligt Kristofer Myrevik på Coops presstjänst är det inte första gången som andra företag utnyttjar Coop:s varumärke för att snärja egna kunder. Ibland har Coop gått ut med varningstexter på sin egen hemsida, men mejlen från jukebux.com känner han inte till.

– Men vi begär aldrig in kontokortsuppgifter från våra kunder på det där sättet, säger han.

På den webbsida som Christina Lind kom till när hon valde att delta i enkäten står det längst ned att "Vi samarbetar inte med Coop" men jukebux.com nämns heller inte med ett ord.

Först när undersökningen är genomförd och belöningsvaran vald måste man klicka i en ruta för att godkänna villkoren. I den texten framgår det att man - när kronan är betald - också tecknar sig för ett abonnemang på jukebux.com.

– Jag måste ha fått hjärnsläpp, säger Christina Lind.

– Nu vill jag varna andra.