Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klassisk sci-fi får blu-raypremiär

/
  • Med en kombination av en strikt hållen idé om förföljelse, saknad av identitet och spänningsfyllda scener av förföljelse är
  • Filmens manliga huvudroll Kevin McCarthy, 2009. Ett år senare avled han 96 år gammal.
  • 60 år efter sin urpremiär känns

1955 regisserar Don Siegel (1912-1991) "Invasion of the Body Snatchers". En dystopi om världsrymdens övertagande av människans själ. Man kan med lätthet spåra kommunistiska anslag i filmen som i år (lagom till 60-års jubiléet) får sin efterlängtade premiär på blu-ray.

Annons

"Invasion of the Body Snatchers" ("Världsrymden anfaller" med svensk titel) fick sin premiär under kalla krigets dagar och hamnade mitt i smältdegeln av scifi-historier som präglade serietidnings- och filmvärldens fascination för rymdvarelser som tog över jorden. Filmen var öppen för många tolkningar. Den neurotiska stämningen i filmen kan appliceras på såväl kommunistisk förföljelsemani, som rädslan för ny teknik under 1950-talet. Teman som behandlade dåtidens rädsla för ny teknik var vanligt förekommande under 1950-talets sciencefiction-era. Var det inte rädslan för kommunismen, var det kopplingar till kärnvapenkrig som i filmen "Them!" (1954) eller till ett mer (och ovanligt för den tiden) fredligare budskap som i filmen "The Day the Earth Stood Still" (1951). I "Invasion of the Body Snatchers" är varningen och skräcken för kommunismen naturligtvis aldrig uttalad men skrämmer ändå dåtidens publik med trovärdigt skådespeleri och skickligt manus som spelar på vår paranoia.

I inledningen av filmen får vi följa läkaren Miles Bennells (Kevin McCarthy, 1914-2010) kamp mot de svårövertalade ortsborna att något märkligt är i görningen. Han tas in på sjukhus för att berätta historien om människor som blivit som förbytta och att hans vänner inte känner igen sina nära och kära. Historien nystas upp och åskådarna lotsas in i Bennells berättelse. I en effektiv skrämmande scen följer vi med läkare Bennells till en bekant som hittat en kropp med mänskliga drag. Ena stunden ligger kroppen på ett biljardbord, för att några sekvenser senare försvinna spårlöst. Läkaren Bennells blir till slut ensam i sin övertygelse att ingenting står riktigt till och han försöker förgäves övertala lokalbefolkningen om faran som lurar.

Denna tematik är vanligt förekommande inom scifi-genren. Att man som åskådare får följa en ensam stark karaktär, som med varje medel försöker tala sans med sina medmänniskor, förekommer ofta i genren.

Andra exempel på denna berättarmetod är i Haskin/Spielbergs "War of the Worlds" (1954 och 2005) och Gary Fleders "Impostor" (2001) där huvudpersonen blir anklagad för att ha samröre med rymdvarelser, när han själv försöker övertala alla andra motsatsen.

Skickliga Don Siegel leker från registolen med b-filmens kraft som medium i mitten på 1950-talet. Siegel applicerar hos publiken ett fenomen om att ingenting är riktigt som det skall. Med en kombination av en strikt hållen idé om förföljelse, saknad av identitet och spänningsfyllda scener av förföljelse är "Invasion of the Body Snatchers" en pionjär inom scifi-genren.

Under 2000-talet återkommer samma tematik i scifi-filmer som användes så flitigt under 1950-talet. Vi flyttas dock i från paranoia och rymdskräck till samtida terrorhot och miljöförstöringar. Science fiction-filmer bildar (ironiskt nog eftersom merparten av genren utspelar sig i framtiden) en mer grundläggande samhällsdebatt om samtida problem än någon annan filmgenre. Den mest talande influensen till "Invasion of the Body Snatchers" under 00-talet är nog M. Night Shaymalans "The Happening" (2008). Med tonvikt på rådande miljöförstöringar och människans bacillskräck fokuserar "The Happening" på en osynlig fiende (precis som "Body Snatchers") som i vilken sekund som helst kan drabba din granne, bästa vän eller släkting. Ur en bildkompositionsmässig aspekt använder sig också Shaymalan av gammeldags stillsamma bilder. Ingenting som syns i bild är för grovt eller för exploaterande. Precis som i "Body Snatchers" låter i stället "The Happening" skrämseleffekten ligga hos åskådarens inre fantasi.

Annars domineras scifi-genren under 2000-talet av politiska anslag. Amerikas involvering i bland annat kriget i Irak speglas i genren och resulterar i en diger skara av scifi-filmer som utnyttjar det nervösa och spända politiska läget. Framför allt kritiseras soldaternas behandling i krigsdrabbade länder men även den inhemska drillningen av dem reflekteras i en del filmer i samma genre. Ovannämnda "Impostor" kan kopplas ihop med hemkomsten av en desillusionerad soldat i krig och i Paul WS Anderssons "Soldier" (1999) konkretiseras, mer än någon annan scifi-film under det tidiga 2000-talet, förhållandet mellan den amerikanska statsmakten och dess grymma, institutionsliknande behandlingar av krigsveteraner från Gulfkriget i Kuwait.

"Invasion of the Body Snatchers" är en filmklassiker som fortsätter att fascinera, engagera och skapa debatt. Nu släpps den på blu-ray-formatet, 60 år efter sin urpremiär men känns fortfarande rykande dagsfärsk.

Mer läsning

Annons