Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Steven skapar i sin mysiga oas

/
  • Steven Kautzky Andersson i myshörnan. Gitarren hänger som en tavla på väggen, en påminnelse om hans förflutna.

Annons

GD GRATULERAR

I ett trivsamt kontorslandskap i ett vackert gult hus på Norra Kyrkogatan håller han till, kreatören Steven Kautzky Andersson, 40 år i dag. Vi hälsar på för att gratulera jubilaren.

– Det är reklambyrån Barringo som hyr våningen och vi är tolv egna företagare inom olika delar av branschen som har sina arbetsplatser här, berättar Steven. Perfekt miljö för kreativt skapande och för mig känns detta som en skön oas, Barringo är ju också en oas i Kenya.

I Stevens myshörna hänger en gitarr på väggen. Och hemma har han ett tiotal till som påminner om hans förflutna tid i musikens värld.

– Jag har inte rört en gitarr på två år på samma sätt som förut, men det har varit en viktig del av mitt liv och är det fortfarande. Njuter varje gång jag hör ett väl utfört gitarrsolo spelas.

Steven är årsbarn med den legendariska Woodstock-festivalen, så kanske kan något överraskande hända på födelsedagsfesten i morgon. I dag tänker han bara ta det lite lugnt.

Några kanske minns en bild från rivningen av Strömbadet i slutet av förra seklet. Killen som spelade på en Gibson-gitarr under vattnet i bassängen var Steven Andersson, som han hette som ogift.

– För att ställa upp på idén så krävde jag att få använda en Gibson som jag hade ett särskilt avtal med. Annars skulle det inte ha känts trovärdigt. Reklambyrån fick köpa in en annan gitarr i stället för den billiga de först erbjöd. Nu var denna Gibson lätt skadad och kostade bara en tusenlapp, minns Steven.

Redan som 22-åring startade han sitt första företag, ett skivbolag som etablerade samarbete med jättar som Universal, Warner och EMI. Inför sin första produktion tillbringade Steven ett halvår i Wien där han studerade östeuropeisk zigenarmusik. Det ledde småningom till debutalbumet ”Gipsy Power”, som blev Grammisnominerad.

– Jag hade storslagna planer, ville utmana och gå ett steg längre än vad omgivningen trodde jag var mäktig att klara. I fem år drev jag skivbolaget innan jag kom underfund med att det var kommunikation och marknadsföring som jag brann för.

Steven satte sig på skolbänken igen, men han fortsatte aktivt med musiken, först med sin solokarriär och sedan i bandet Iubar (2003-07). Inspiration hämtade han under flera resor till Istanbul, där västkulturen möter öst. ”Colours from the east, sounds from the west”.

Han drev också Club Electric och bokade band och artister till O’Learys. Under ett halvdussin år ingick han i staben för Cityfesten med särskilt ansvar för artistprogrammet och kultur- och utvecklingsfrågor i Kvarnparken.

Steven jobbade även två år med Centrumsamverkans ”Sommarkväll i Gävle” och är också projektledare för den årliga företagsgalan Eldklotet.

Många strängar på hans gitarr, skulle man kunna travestera. Fast numera är det egna företaget A-Relation och familjen som det mesta kretsar kring.

– Det finns en klar koppling mellan musik och varumärkesstrategi, säger han. Att utveckla och bygga upp ett varumärke är oerhört intressant och här kommer även musiken, eller rättare sagt ljudet in. Alla företag borde se till att bli identifierad med en speciell klang (glassbilen är ett bra exempel) som folk genast kopplar ihop med varumärket. Tillsammans med musik- och ljudexperterna Jonas Strömberg och Per Samuelsson jobbar jag en hel del med så kallad audio branding.

Att fylla 40 besvärar honom föga. Det var inte länge sen Steven Kautzky Andersson fick visa legitimation på systembolaget...

Mer läsning

Annons