Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Flossad frigolit på Mejan

Annons

När uppståndelsen lagt sig kring Konstfack öppnar Kungliga Konsthögskolan, Mejan, i Stockholm sin vårutställning.

Här har det inte gjorts någon prövning om huruvida konstverken är lagliga eller inte.

Enligt professor Peter Hagdahl har det inte behövts. Däremot har han följt vårens stormiga debatt kring Konstfack och uttrycker mild förundran över ledningens beslut att kalla in jurister för att bedöma verken i stället för att lita till den expertis skolans egna lärare besitter.

– Även studenterna är vuxna människor.

Mejanstudenten Victor Marx har blivit omskriven sedan han mot slutet av sin ettåriga utbildning inte fick ställa ut sitt husbygge utan bygglov. Bland avgångsstudenterna på skolans femåriga utbildning i fri konst är det däremot svårt att hitta några uppenbara lagbrytare.

Här finns verk av 28 konstnärer som i stället bryter av mot varandra och även mot den ålderstigna utställningslokalen på Kungliga Konstakademien i Stockholm. Intill marmorstatyerna på bottenvåningen har Tove Kjellmark rest sin gigantiska robot i flossad frigolit.

För att få den att röra sig har hon tagit hjälp av tekniker på KTH. Roboten böjer sig och dunkar armen i marken. Den skrattar. En barnleksak strippad på teddypäls som uppförstorad blivit en grotesk, skrattande Gulliver. Åskådarna, lilleputtarna, tar förskräckta två steg bakåt.

Caspar Forsberg har på ett finurligt sätt utvidgat utställningsrummet till havsbottnen. Hans plastskulpturer står förankrade på botten i Åsta havsbad, den som inte är redo att dyka kan ta del av en inspelning gjord i 3D-teknik.

Årets vårutställning både låter och luktar. Elin Johansson har dukat ett på samma gång förföriskt och lätt äcklande festbord. Smörkrämsfyllda kakor, frukter och fulla, vackra glas som på en 1700-talsorgie, eller är det resterna efter en? Installationen pendlar mellan njutning och förruttnelse. Mellan skönhet och groteskeri.

– Jag vill att den ska hålla sig så hela tiden. Man ska inte riktigt veta om man kommer för tidigt eller för sent, säger Elin Johansson.

Fotnot: Pågår till och med 14.6.