Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Flygskatten borde höjas rejält

Det talas väldigt lite om flygskatten, bara om den närmare 100 procentiga ökningen av bilskatten som sker från den första juli i år.

Varför beskattas inte detta med flygresor hårdare? Flygresor som förbrukar oerhört mycket bränsle och vars avgaser sprids ut över vårt och andra länder. Det händer ofta att flygplan dumpar tonvis av flygfotogen, när de av någon anledning måste göra en omstart. Vart tar denna fotogen vägen? Jo den hamnar i våra vattendrag, i havet och på våra åkrar.

Att utnyttja flyget borde kosta mycket, mycket mer än i dag! en rimlig skatt vore 150 procent av biljettpriset, samtidigt skulle priserna främst på tågen sänkas med ungefär 80 procent och järnvägarna byggas ut. Inlandsbanan borde byggas som dubbelspårig från Göteborg till Karlstad via Mora och vidare norrut till Kiruna och anslutas till den finska järnvägen i Lappland.

Ostkustbanan efter Norrlandskusten ska rätas ut och bli dubbelspårig hela sträckan.

Gods överförs till fartygstrafik med roro-fartyg som lastar trailers i alla hamnar efter kusten och som lossas i hamnar på kontinenten och Storbritannien. Det är bra för miljön då ett litet fartyg lastar 200 trailers vilket innebär 200 färre lastbilar. Ta då 50 roro-fartyg som trafikerar kusterna så ser man vilken bra miljöeffekt det blir.

Miljöpartiet ut ur Riksdagen vid valet 2018

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare