Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fordonslärare saknar utbildning

SANDVIKENVilken lärare som helst kan bli fordonslärare i Sandviken.

Annons
Varken trafikutbildning eller dokumenterad erfarenhet från branschen krävs. En slöjdlärare med lastbilskort är en av de senast anställda.
- För att bli anställd måste man ha pedagogisk utbildning och körkort med tillräcklig behörighet, sedan utgår jag från att alla som söker sig till oss har den rätta kompetensen, säger Teofil Norum, före detta språklärare och sedan ett par år rektor för fordons- och naturprogrammen vid Sandvikens gymnasieskola.
Men så vitt han vet har ingen av de lärare som övningskör med eleverna tidigare arbetat på trafikskola, och bara någon enstaka har en bakgrund inom transport eller anläggning.

Obligatorisk utbildning
Inte en enda har genomgått den ett och ett halvt år långa trafiklärarutbildningen som är obligatorisk för alla som undervisar på privata trafikskolor. De formella kraven på trafikskolornas och gymnasieskolornas instruktörer är alltså vitt skilda, och inte ens Vägverket kan göra något åt det.
- Vi har ingen rätt att utöva tillsyn över skolorna och bestämma vilka de får anställa. Det är helt upp till rektorerna att bedöma vem som har rätt kompetens, säger Eva Kinnvall, chef för Vägverkets förarprovsområde Gävle-Dala.
Skolorna genomför själva både utbildning och teori- och förarprov.
Vägverkets enda uppgift är att förordna lärare till examinatörer, alltså ge dem rätten att testa eleverna.
De senaste åren har ungefär 400 lärare haft den rätten. Förra året ordnade Vägverket en kort vidareutbildning för cirka 150 av dessa. Men resultatet på slutprovet var nedslående - endast ett 20-tal klarade sig.
Den chocken ledde till ytterligare utbildningsinsatser och målet är att alla 400 ska vara godkända om ett år. Annars får de inte längre utfärda några körkort. Däremot får de fortsätta att köra med sina elever, så länge någon kollega håller i proven.
På STR, Sveriges Trafikskolornas Riksförbund, är upprördheten stor över mängden inkompetenta lärare och examinatörer. Gunlög Stierna, informationsansvarig på förbundet har arbetat mycket med frågan de senaste åren.
- Just det här att rektorerna själva bestämmer vem som är kompetent nog för trafikundervisningen, det är vansinne. Rektorerna har ofta själva inte någon kompetens inom området, säger hon.

Fler olyckor
- Bussolyckor, ja alla sorters olyckor med tung trafik bara ökar. Man kan ju fråga sig om det finns något samband med att förarna inte lär sig ordentligt. Det är ju ändå på gymnasiet de flesta förare av tung trafik utbildas, säger Gunlög Stierna.
Men rektorn Teofil Norum är inte orolig.
- Jag har stort förtroende för mina lärare och som jag bedömer det så tycker föräldrar och elever att det fungerar bra. Dessutom tror jag inte att Vägverket skulle låta mina lärare skriva ut körkort om de inte tyckte de var kompetenta, säger han.
Vidareutbildningar framöver får avgöra vad Vägverket säger om den saken.