Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Företagare redo för rockfest

När förmiddagssolen hettar upp tälten ger sig många av Getaways besökare ut på Brynäs. De närmaste butikerna och restaurangerna har festivalvanan inne. De vet precis vad hårdrockarna vill ha under dagarna vid Gasklockorna.

På Brynäsvallen, alldeles intill campingen, erbjuder Brynäs IF Fotboll camping för festivalpersonalen. Klubben säljer också frukost och duschmöjligheter. Det har blivit en uppskattad tradition.

– Förra året duschade 100-120 personer om dagen, så det brukar vara rulle hela tiden. Festivalbesökarna är också välkomna, inte bara personalen, säger Ulrika Lindberg i Brynäs IF.

Getaway innebär också ett uppsving för livsmedelsbutikerna i området.

Tempo Brynäs på Styrmansgatan håller öppet extra länge och har köpt in en hel del snabbmat. Butiken har flera återkommande festivalkunder.

– De hittar hit av sig själva och tycker att det är trevligt att komma tillbaka. Vi ger dem lite kaffe och stoppar mat i dem, och så ställer vi fram en mikro så att de kan värma frysmaten, säger butikschefen Mats Jansson.

Mikrovågsugnar är melodin också på Ica Kvantum i Fjällbackens Köpcentrum. De ställs upp intill några bord så att festivalbesökarna kan äta direkt. Under festivalen säljs betydligt mer frysmat, sallader och smörgåsar än annars.

– Kalla drycker, hushållsrullar och näsdukar går också åt. De som kommer kan se lite ruskiga ut, men de är så trevliga, säger Ica-handlaren Jan Håkansson och skrattar.

Mittemot ligger Coop Extra, som också har bullat upp med snabbmat. Dessutom har man beställt in extra av storsäljarna campingstolar, engångsgrillar och hinkar. Paraplyer och regnponchos finns också, för att butiken ska vara beredd på alla väder.

Fler kunder innebär mer städning, men det bekymrar inte.

– Det är så roligt när det händer något, städningen gör ingenting, säger butikschefen Håkan Elander.

På byggvaruhuset K-rauta vill festivalkunderna köpa stolar och presenningar. Bensindrivna elgeneratorer brukar också efterfrågas – med dem håller hårdrockarna igång sina musikanläggningar. Trädgårdsmöblerna utanför butiken förvandlas till festivalhäng under Getaway.

– De sitter där och vilar, det är helt okej. Någon gång har vi hittat personer som sover i lekstugorna och en gång sov en festivalbesökare ovanpå kundvagnarna. Det fick också vara okej, säger varuhuschef Jörgen Thörnberg och skrattar.

Vid Fjällbackens Köpcentrum finns också Kronans Droghandel, som började med festivalförberedelserna för flera månader sedan. Extra solskyddsmedel, öronproppar och vätskeersättning har beställts in.

– Vi har funnits här i två år och lärde oss vad som behövs för festivalen förra året. Man kan säga att vi är förberedda sedan dess, säger apotekschefen Helene Sjöberg.

När natten sänker sig över Getaway, och spelningarna är slut för dagen, fortsätter Brynäs att vara redo. Pizzeria Maestro på Styrmansgatan håller nattöppet. Det gör också OKQ8-macken vid Fjällbackens Köpcentrum.

– Vi tänker att några hårdrockare kanske vill ha hamburgare innan de går och lägger sig. Nästan alla i personalen kunde tänka sig att jobba natt de här dagarna, för det är så härligt folk på festivalen, säger säljchef Torbjörn Malmberg.

Fotnot: GD:s festivalhashtag är #gdgetaway