Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Förklädd gud i kyrkan

I Hedesunda har alla sin roll. Kyrkan låses upp av Per-Erik Sundström, kyrkvaktmästaren som också är barytonsolist i kören. Sen kommer Karin Nordlund, hon som är första sopran i samma kör, och sen kommer Matilda Orrling (f d Eliott), sopransolist och den som dragit i gång det hela.

Annons

För här finns också en Förklädd Gud, Lars-Erik Larssons och Hjalmar Gullbergs praktverk från 1940. På söndag, kl 18, sjungs det av Hedesunda sångare, Hedesunda kyrkokör och Kammarkören Concordia tillsammans med Sandvikens symfoniorkester och medlemmar ur Gävle Symfoniorkester. Stycket dirigeras av Stellan Alneberg och solister är som sagt Matilda Orrling och Per-Erik Sundström. Lennart Eriksson reciterar.

– Det blir nära 70 korister till en orkester på 30 pers! ler Matilda Orrling, som vi känner som romanssångerska, numera också musiklärare och tillbakaflyttad med familjen till Hedesunda.

Men hur började det?

– Jag visste att Erik Wiklund Jr som leder kören nu ville arbeta tillsammans med Stellan och Concordia, berättar Matilda Orrling. Tankarna om det där samarbetet grodde, ja växte och jag visste att Stellan gjort just Förklädd Gud flera gånger i Bergslagen. Med hans kontakter i orkestern skulle det kanske gå. Vi började att arbeta i april och sen har vi träffats minst en gång i veckan i kören.

Hon är stolt, men ändå mer förvånad, att hon fick ihop arrangemanget, första gången som producent.

– Man måste ju ligga före, boka musiker och lokaler tidigt och inte vänta på att bidragen ramlar in...

– Det är otroligt roligt att man vågar göra såna här satsningar här, säger Karin Nordlund som också var med i uppsättningen Lurberget i samma kyrka för ett par år sen.

– Jag är från Norrbotten och jag tycker att det är lite för blygt här ibland.

– Med hjälp från Gävle kommun och kyrkan här kan vi betala musikerna, säger Matilda Orrling, men det blir nog som vanligt inte så mycket över till oss andra, tyvärr.

Men det bekymrar inte körsångare som Karin Nordlund värst.

– Det är så kul att göra något nytt, något annat än alla de där sångerna som man sjungit år ut och år in, säger hon. Och texten, den är så enkel, men innebörden så djup.

– Och tänk hur musiken formar sig kring musiken, hur den får fram intensiteten i stycket, det är fascinerande, säger Matilda Orrling.

Men det är också svårsjunget, medger de:

– Det ligger högt och är gnetigt, särskilt för första sopranen och solister. Man håller på på samma ton och får inte vila mycket. Man får försöka modifiera det hela och inte ligga på så mycket, samtidigt måste man kunna sjunga ut.

Vad är så speciellt med Hedesunda sångare?

– Det är en duktig kör med en fräsch, specifik klang och nya röster, speciellt bland damerna, säger Matilda Orrling. Bara att det finns en sån aktiv kör härute. Men vi brukar säga att Hedesunda ligger tillräckligt långt från Gävle för att man ska ta till vara på det och göra något eget härute.

– Nu vill vi göra Mozarts Requiem till nästa höst!