Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Försäljningen av cd–skivor ökar

Annons

Cd–försäljningen i Sverige ökar efter en lång nedgångsperiod. Ipred–lagen och försäljningen av skivor på bensinmackar är några av förklaringarna.

Nu köper svenskarna cd–skivor igen, enligt statistik från Grammofonleverantörernas förening, GLF. Förra året var försäljningsminskningen minus 1,5 procent, men hittills i år har försäljningen ökat med 9 procent.

Det innebär drygt sju miljoner sålda cd–skivor. 2008 såldes sammanlagt 14 miljoner cd–skivor varav de flesta under julhandeln, enligt Musikindustrin.

Förklaringarna till att cd–skivorna säljs igen, efter att ha förklarats vara ett dött fenomen, är flera. Enligt Lisa Cronstedt, informationsansvarig på skivbolagens intresseorganisation Ifpi, är Ipred–lagen en av dem.

– Ipred har ökat folks medvetenhet om problematiken kring illegal fildelning.

Det finns fler bra lagliga alternativ på nätet samt bra releaser.

Andra orsaker som nämnts i sammanhanget är att priset på cd–skivor inte ökat på ett decennium, samt att skivor börjat säljas mer på exempelvis bensinmackar.

– Mackarnas inverkan på skivförsäljningen kan jag i nuläget inte svara på, men visst säljer de också musik, säger Lisa Cronstedt.

Även den digitala försäljningen av musik har ökat.

Den har under första halvåret 2009 ökat med 51,9 procent jämfört med samma period förra året. Skivbolagen har hittills i år sålt musik via nätet för 57 miljoner kronor, jämfört med 71 miljoner för hela 2008.

Det är en trend som branschen tror kommer att fortsätta.

– Jag hoppas och tror att vi nu ser en positiv ökning och framförallt tror jag att den digitala försäljningen kommer att ta rejäl fart framöver, säger Lisa Cronstedt.

Sara Haldert/TT Spektra