Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Forskare tveksamma till bud

GÄVLE- Den hypotes vi har är att Connex gjort väldigt optimistiska kalkyler.Det säger Staffan Hultén, docent i företagsekonomi vid handelshögskolan i Stockholm.

Annons
Tillsammans med forskarkollegan Gunnar Alexandersson har han granskat den omdebatterade upphandlingen av tågtrafiken i Norrland, där Connex vann över Tågkompaniet. Forskarna har reagerat på att Connex anbud är så mycket som 45 miljoner kronor lägre än Tågkompaniets.

Följer marknaden
- Vi har skrivit en bok om avregleringsprocessen och följer den här marknaden regelbundet. Vi har sett att i ett ökande antal fall vinner väldigt låga bud som sedan orsakar samhället stora kostnader, säger Staffan Hultén.

Han tar Citypendeln i Stockholm som exempel. Företaget gick med 67 miljoner kronor i förlust förra året. Enligt Staffan Hultén berodde det på att Citypendeln i sitt anbud räknat med att lägga om lokförarnas arbetstider, vilket facket inte accepterade.

Det slutade med att lokförarna strejkade eller sade upp sig, med inställda avgångar och förseningar som följd.

Staffan Hultén är orolig att samma sak kan hända för Connex.

- Tågkompaniet har en oerhört god renommé. De har goda relationer med lokförarna och även med övrig personal. Det finns en regel om övertagande av arbetskraft i sådana här upphandlingar, men om Connex verkar vara en sämre arbetsgivare kan det hända att personalen väljer att söka sig till en annan arbetsgivare eller helt byter bransch, säger han.

Alternativet, som Staffan Hultén ser det, är att Connex har kommit på ett sätt att driva trafiken mycket effektivare.

Vill veta hur
I så fall skulle han gärna vilja att de berättade hur.

- Så att både alla misstänksamma och Tågkompaniet kan säga OK, det var ett bättre bud.

Staffan Hultén förstår inte Connex hemlighetsmakeri kring anbudet.

- Har de gjort en attraktiv innovation som ökar lönsamheten kommer den ju ändå bli känd den dagen trafiken sätter igång, säger Staffan Hultén.

MAGNUS LUNDQUIST