Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fortbildning krävs för att lösa problem

GÄVLEI går godkändes socialförvaltningens budget och verksamhetsplan för 2003 till 2006 av socialnämnden.

Annons
Planen innehåller riktlinjer för hur förvaltningen ska kunna minska underskottet till 1,5 miljoner kronor i år. För tre år sedan var underskottet på 17 miljoner kronor.
- Nu börjar vi se resultatet på att vi har arbetat med allt fler ärenden på hemmaplan, säger Ingemar Waern, socialnämndens ordförande, och syftar på att kommunen strävar efter att köpa så få externa fosterhemsplatser som möjligt.
- Vi har blivit bättre på att hitta alternativa hem, säger socialchef Örjan Ohlström.

Utökat
Men för att hitta "egna" lösningar har socialförvaltningen utökat. För nio år sedan var de 150 anställda.
I dag är de 300 anställda, berättar Örjan Ohlström.
Att lösa ärenden hemma i stället för på externa hvb-hem kräver också att personalen får fortbildning.
Förra veckan möttes förvaltningsledningen och socialtjänstens gruppchefer för att diskutera hur man ska få bättre kvalitet på hemmaarbetet. Enligt Örjan Ohlström råder det inga delade meningar om att externa vårdformer ger sämre resultat.
- Men det kräver mod hos oss att själva våga ta oss an ärenden, säger han. Vi måste även höja kompetensen hos personalen.
Just nu förhandlar socialtjänsten med Högskolan i Gävle för att hitta lämpliga fortbildningsformer.

Överenskommelse
Örjan Ohlström berättar att högskolan och socialtjänsten alldeles nyligen har gjort
en överenskommelse. Från och med i höst ska förvaltningen ta emot tio praktikanter mot att skolan utbildar personal, utbildning som annars skulle kosta uppskattningsvis en halv miljon kronor.
Ett sätt att ta sig an ungdomar och familjer som hamnat snett i samhället är att göra projektet Team Balder permanent. Projektet - som även har kallats "Elevens väg" - är ett samarbete mellan skola och socialtjänst.
Arbetet kräver en extra socialarbetartjänt. Därför har förvaltningen sökt om pengar, 450 000 kronor, hos Länsstyrelsen. Kommunen beräknas stå med resten av kostnaden, 760000 kronor.
MARIAM NARAGHI
026-159639
mariam.naraghi@gd.se