Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

GIF-fansen: "Tröjan känns helt rätt"

/
  • Sportens egen reporter får agera mannekäng i Gefle IF:s nya matchtröja. Snygg, tycker även vi, och hoppas att man håller igen lite när det ska tryckas reklam.
  • Lars

Fansen fick som de ville – och Gefle IF äntrar den nya arenan i ljusblå färger igen.
Den nya matchtröjan ska bara förses med reklam och klubbmärke innan den skickas ut i den allsvenska hetluften.
– Den är snygg och känns helt rätt, säger Per Linderdahl, ordförande i supporterklubben Sky Blues.

Annons

Att just Sky Blues har velat ha tillbaka ljusblått i matchtröjan är ingen överdrift. Protesterna när GIF bytte till vitt för några år sedan var högljudda och supporterklubben har hela tiden fortsatt att sjunga om himmelsblått.

Nu får de sin vilja igenom – delvis i alla fall. För Gefle IF:s nya tröja har både vitt, ljusblått och marinblått i sig, i en Argentinavariant med mörk krage. Byxor och shorts blir vita, medan reservstället går helt i marinblått.

– Vi ville binda ihop vår historia med de tre färgerna och få till en nystart nu när vi går in i nya arenan. Och supportrarna har ju velat det här hela tiden, säger Lars Sandberg i Gefle IF.

Och Per Linderdahl är nöjd över att GIF lyssnat på sina fans.

– Vår generation, vi som är aktiva i klacken nu, har vuxit upp med GIF i ljusblått. Det vita ligger längre bak i tiden. Men vi har haft en bra dialog med GIF, och målet har varit att få tillbaka det ljusblå i någon form, säger han.

Gefle IF skrev i höstas ett nytt femårskontrakt med Umbro som leverantör, och det är de som tagit fram tröjan, i samråd med GIF.

– Gefle hade en idé om hur de ville att tröjan skulle se ut, och jag gillar att de vill variera sig och inte enbart går på det traditionella som en del andra klubbar. Det här är en unik tröja, endast för Gefle, säger Patrik Danielsson, försäljningschef på Umbro.

Umbro levererar även tröjor till Elfsborg i allsvenskan och Varberg i superettan.

Den nya tröjan ska nu förses med klubbmärke, och reklamtryck, och det återstår att se vad det samlade intrycket blir efter det.

– Trycket förstör tröjan lite grann, men sponsorerna betalar för att synas och vi har inte råd att ha en reklamfri tröja som Brynäs, säger Lars Sandberg, som ändå hoppas att försäljningen av replicatröjor ska öka kommande säsong.

Debut i allsvenskan för de nya tröjorna blir det troligtvis i första hemmamatchen, mot Kalmar. I premiären möter GIF Falkenberg borta, och får förmodligen använda sig av bortastället då Falkenbergs dräkt också går i ljusa kulörer.

I första hand är det A-laget som byter tröjor, övriga lag får följa efter när ekonomin så tillåter.

Mer läsning

Annons