Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fram med tärning och knappar!

Annons

Vad gjorde man förr i tiden – säg 1926 – när mörkret smög in över staden framåt kvällarna?

Tittade på ishockey på Canal+? Surfade omkring på nätet?

Glöm det. TV existerade inte och faktiskt inte ishockey heller. I alla fall inte i Gävle. Och internet fanns inte ens som en glimt i någon forskares öga.

Man kunde dock gå på bio och vänslas i mörkret eller på konditori. Lyssna på radio om man hade råd med sådana nymodigheter.

Och så kunde man spela spel. Det var populärt, inte minst tärningsspelen där man flyttade pjäser från start till mål runt en spelplan.

Ett sådant spel hette Gefle-Spelet och gavs ut av en förslagen herre vid namn Anders Svedlund. Han ritade upp en spelplan som föreställde Gävles gatunät och sedan gav han sig ut på stan för att sälja annonser.

De företag som var villiga att satsa en slant fick komma med på spelplanen. Kanske skulle de Gävlefamiljer som betalade en krona för att köpa detta spel, upptryckt på ett ganska tjockt papper ungefär i A2-format men ihopvikt till något mer än A5, komma ihåg företaget och gynna det nästa gång de behövde handla något.

Herr Svedlund lyckades alltså krama pengar ur folk i båda ändar av denna produktionskedja, och man behöver bara kasta ett öga på spelplanen för att konstatera att det var många företag som såg poängen i det hela. Dock ingen av tidningarna i stan, de tyckte nog inte om att behöva konkurrera med lycksökare som Svedlund om annonskunderna och ville inte vara med på kartan.

Den annonsör som tycks ha betalat allra mest var Gefle Orgel- & Pianofabrik, som fick annonser i varje hörn av spelplanen.

Dessutom ingick det i spelreglerna att man högt måste säga ”Förenades Pianinon hava bästa ton” för att få kamma hem vinsten när man kommit i mål.

Strax efter spelreglerna på försättsbladet stod det för övrigt en särskild spelregel: För pianister bör det alltid vara en regel att använda ”Förenades Pianinon”.

Det är lite oklart vad det fanns för koppling mellan pianofabriken och Förenades Pianinon, men det kan kanske någon läsare upplysa om.

På baksidan av spelplanen finns ett antal andra sällskapslekar – i mindre format men tillräckligt intressanta för att även de skulle sponsras av diverse företag som fått med några annonsrader. Man måste känna en viss beundran för Anders Svedlund, som verkligen lyckades packa denna enkla trycksak med intäkter.

Många av de företag som finns med är fortfarande välkända och välrenommerade, och ett par av dem är än i dag med och tävlar om konsumenternas pengar. Som Zimmermans Skor och Sehlbergs Uraffär (även om det numera heter Sehlbergs Optik).

Av de övriga minns många säkert dessa:

L Haglund & Co där moderiktiga hattar och mössor tillverkades och såldes i stor skala.

Norelius & Thorsell som numera heter Pilkington och håller till på Brynäs.

Bröderna Sandblom som hade sin leksaksaffär i hörnet Norra Kungsgatan-Norra Strandgatan. Det gatuhörnet var en populär mötesplats och kallades Sandbloms hörna.

David Bryntes uraffär. Bröderna Brynte var målmedvetna och tuffa och lyckades både som urmakare och möbeltillverkare.

Jacob Wennbergs järnaffär. En järnhandel av den gamla goda sorten.

Och de övriga då?

Ja, varför inte sätta sig ner och spela och försöka minnas? Fotografera av spelplanen och dra upp den till passande format. Ta fram tärning och olikfärgade knappar.

Reglerna kan köpas för 1 kr av Anders Svedlund.