Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Från Faust till Systrarna – Saga lever nu

Hon snubblar in med andan i halsen och gitarren högt över huvudet. Direkt från repetitionerna av Faust till mattelektionen på Vasaskolan. I kväll ska hon tillbaka till Stora Gasklockan.
– Jag trivs skitbra på teatern, försäkrar Saga Skönblom och tar av sig gitarren och jackan.

Instrumentet ser nästan lika stort ut som sin musiker men hon bär det lätt och naturligt som en myra med sitt barr. Det bubblar av energi runt Saga när hon sätter sig ner och berättar.

– Det är så skönt att få kasta sig ut på teatern. Att leva sig in i rollen som en av de unga Gretchen.

Hon spelar en av fem unga Gretchen varav fyra är tjejer och en är kille. När Faust dricker av en föryngringsdryck blir han ung på nytt. Mefisto låter Faust göra vad han vill och när han ser en vacker tjej säger han; "Henne vill jag ha!"

– Gretchen och Faust blir fruktansvärt förälskade och den unga Gretchen är en skugga av den äldre Gretchen, förklarar Saga. I Peter Oskarsons tolkning är Gretchen flickor som är orörda, men som blir av med oskulden med Faust. Det är både mycket skräck och "sära på benen", du tänker väl se föreställningen? Det är snart premiär, men gud, nu har jag glömt vilket datum!

Saga skrattar åt sig själv, hon har ju en del att stå i. Just nu kör hon två stora projekt. Förutom mastodontföreställningen Faust deltar hon i Systrarna Gävleborg med Marit Bergman och Nino Ramsby för unga tjejer i musikbranschen. Nyligen tävlade hon i Musik Direkt och gick vidare till länsfinal. Dessutom går hon i gymnasiet.

Det gäller att du håller dig frisk med så mycket antaganden. Vad har du för knep?

– Jag är noga med handhygienen och försöker låta bli att bita på naglarna. Lite stolt är jag över den här, säger hon och håller upp höger tumme. Mjukt rundad sticker nageln ut en liten bit.

– Men det hjälper inte alltid, jag blev sjuk precis innan jag skulle sjunga i radion. Det hörs om man känner min röst, men jag fixade det i alla fall.

Några sömnproblem har hon inte. Hon lägger sig sent, men somnar på tre sekunder och sover som en stock. Hon får energi av att göra kreativa saker. Sånt som hon utvecklas av. En sångfågel var hon redan som liten. Men skådespelandet var inte lika självklart från början. Det var Sagas mamma som ville att hon skulle prova och anmälde henne till Skottes barnteatergrupp. Saga tyckte att det var pest. "Måste jag?" spjärnade hon emot och till sist gav mamma upp. Men förra året när det var audition till Faust hade hon blivit nyfiken själv.

– Musik och teater är en sådan bra kombination. Jag blir mycket bättre som musiker om jag har ett bra scenspråk. När jag var liten tyckte jag att mamma var jättejobbig. I dag är hon en stor förebild.

Låtskrivandet började lite försiktigt redan på lågstadiet och Sagas första låt hette "I walk". När hon började i en musikklass på Solängen i sexan och fick hon stå på riktiga scener och musikkarriären tog fart.

– När jag var yngre var jag mer sluten men nu har jag öppnat mig mer, säger Saga. Jag vill vara så öppen som möjligt, tills jag hittar min grej.

I år fick Systrarna Gävleborg priset som Årets Musikhjältar på Local Heros-galan. Saga trodde att hon var för ung men sökte ändå och kom med. Nu får hon coachning varje månad i låtskrivande och till våren ska det bli en skiva.

– Skivan krockar lite med Faust. Men det är mitt eget val och jag får väl springa emellan, säger hon på sitt bekymmerslösa vis. Det är kul att ha mycket att göra. Det får mig att älska livet.

Varje månad kommer Nino Ramsby eller Marit Bergman till Gävle för att hålla workshop och det brukar bli intensiva pass. Ibland glömmer hon bort att äta. Saga har lärt sig massor. Att man ska vara fri när man skriver låtar. Att det är viktigt att våga prova sig fram. Gör man tre melodier kan en vara riktigt bra.

– Nino är underbar. Hon har ändrat Nina till Nino för att hon vill vara genusneutral. Hon har lärt oss att beskriva vår egen värld med musiken och ger jättemycket kredd; "NI inspirerar mig nu att skriva musik", brukar hon säga.

När det kommer till texterna är det viktigt att inte skriva rakt på sak. Att använda liknelser för det man vill få fram.

– Texterna analyserar vi med Marit och hon är också jättebra. Istället för att säga "jag älskar honom" kan man till exempel säga, hm, vad ska jag hitta på… jo; "han får mig att känna mig som en fågel i det blå!" diktar Saga och ler.

Musik Direkt kände hon till sedan tidigare. För tre år sedan chockade hon sina föräldrar med att hon ville ställa upp. Hon tog morfars gamla, slitna gitarr och åkte till Bollnäs, åkte ur direkt och blev olycklig. Men hon kände också att hon hade klarat av att stå på scenen. "Nu jävlar, om ett par år är jag tillbaka", tänkte hon för sig själv. I år gick Sagas låtar hem direkt.

Den ena "Bird" handlar om att vara fri och inte släppa någon annan för nära. Den andra "Let somebody in", är en fortsättning på Bird. Om hur det känns att ha tagit in någon i sitt liv och att satsa på det.

Framtidsplanen har hon klar. Hon vet att hon vill fortsätta studera, helst inom både sång och teater, men i första hand på musikhögskola. Drömmen vore att kombinera yrkena skådespelare och artist. Om planen spricker har hon även en i reserv. Då vill hon bli sånglärare och musikcoach. Ett tag var hon dock inne på ett helt annat spår.

– Jag tänkte på journalist. Jag gjorde min prao på Mitt Gävle och trivdes jättebra. Jag fick gå ut på stan och fråga okända människor om de hade sökt bygglov någon gång. Jag var tvungen att fråga chefen vad bygglov betyder, sen gick jag ut i verkligheten och intervjuade människor. Shit, vad roligt det var, det skulle jag vilja göra mer. Om jag inte hade haft musiken.