Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fullt upp för Markus Krunegård

Han gjorde nyligen en EP tillsammans med Kleerup. Och snart släpper Markus Krunegård två nya soloskivor på samma dag.

– Jag gillar att ha mycket att göra, säger han.

Annons

 

På papperet ser han ut att leva ett hektiskt liv. Men Markus Krunegård känner sig tvärtom ganska lugn.

– Det är en missuppfattning att man har jättemycket att göra bara för att man släpper många saker. Jag sliter inte mer än en rörmokare som jobbar åtta till fem, säger han bara en halvtimme efter sitt framträdande på Hultsfredsfestivalens näst största scen.

– Men jag gillar i och för sig att ha mycket att göra, jag blir snarare stressad när jag inte har det. Då har jag svårt att berättiga för mig själv varför jag håller på med det här.

Sedan solodebuten förra året har det mesta gått den 30-årige Norrköpingssonens väg. Utöver programledarskap för radioshowen ”P3 Live Sessions” har han skrivit en duett till Caroline af Ugglas och Tommy Nilsson, gett ut en EP med Andreas Kleerup och spelat flitigt med både sitt sologäng och bandet Laakso.

Den 14 oktober släpper han inte bara en, utan två, uppföljare till skivan ”Markusevangeliet”.

– Det är första gången i svensk musikhistoria. Det har aldrig hänt förut, såvitt jag vet.

– Det är ju visserligen så att ju mindre du släpper, desto mer mytisk blir du och desto större värde tillskrivs det du redan har gjort. Men jag har alltid haft mycket låtar, så det känns rätt. Moneybrother kom ju på det här med tomatsoppa, nu har jag också en grej, skrattar han.

På en av de kommande plattorna medverkar Mauro Scocco som producent. De träffades genom att Markus Krunegård, som brukade framföra Mauro Scoccos 80-talshit ”Sarah” live, bjöd in honom som gästartist på sin Cirkusspelning i Stockholm i februari.

– Det kändes rätt bisarrt att sitta hemma hos honom och repa in ”Sarah”. Han är ju kungen av pop i Sverige. De två låtar som han har varit med på är ett roligt möte, för det blev varken hans eller min grej, utan en blandning på nåt vis.

Han beskriver den ena skivan, ”Prinsen av Peking”, som ”snygg, fräsch och ganska majestätisk”. ”Lev som en gris, dö som en hund” är mer ”suggestiv och proggrockig”.

– Det är som vanligt: en jävla massa pladder och melodier. Vi håller på och mixar dem nu.

Att Markus Krunegård över huvud taget kan släppa tre plattor inom loppet av ett drygt år är ett bevis på att han nu är en etablerad artist. Så etablerad att han den 4 augusti får spela i Allsång på Skansen.

– Det ska bli kul att hälsa på där. Jag är intresserad av vad det är som gör allsången så otroligt poppis. Sen ska det bli roligt för att mamma, min faster och såna som inte är så sugna på att gå på nån svettig rockklubb kan komma. Det känns jävligt bra att kunna ge dem någonting.

Markus Krunegård har i tidigare intervjuer berättat att hans mamma varit besviken över att han valde musikkarriären framför Arkitekthögskolan. Men nu måste hon väl ha tänkt om?

– Ja, jag tror hon är ganska nöjd faktiskt. Om man gör nåt tillräckligt länge så är det väl bara att köpa läget, oavsett om sonen skulle vara kriminell eller börsmäklare. Och nu är jag nånstans däremellan, så det är ju perfekt, flinar han.

”Det är första gången i svensk musikhistoria. Det har aldrig hänt förut, såvitt jag vet.”