Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fyra fängslande fotografer

Annons

På lördag är det vernissage för fotoutställningen Fyra Fotografer på Kulturkiosken.

De fyra fotograferna, Gustav Gräll, David Holmqvist, Henric Lindsten och Stéfan Estassy har valt varsin gata i Gävle att tolka.

Resultatet är fyra mycket olika samlingar fotografier i en ändå väl sammanhållen utställning, som inte bara är Kulturkioskens sista den här terminen, utan också den bästa.

Många fotografer låter sig lätt förföras av formen när det vankas urbana miljöer, men samtliga fotografer tar sig an just sin gata med lika delar ödmjukhet och kontroll.

Stéfan Estassy, till exempel, fotograferar skickligt både graffiti och gatlyktor i mörker, utan att det blir det minsta stereotypt, vilket är en sann bedrift.

Till och med maskrosorna som tränger upp ur asfalten tar han sig an på ett sådant sätt att bilden skiljer sig milsvida från alla andra storstadsromantiska maskrosnärbilder.

David Holmqvist har riktat blicken mot Norra Köpmangatans hus, eller närmare bestämt fönster, och har alltså även han tagit sig an ett uttjatat motiv och givit det nytt liv. Bilderna upplevs aningen vemodiga, men mest konstaterande och uppriktiga.

Ibland passerar någon förbi, men det är fönstret, ofta med fördragna persienner, och människorna man vet finns bakom (men inte ser) som är i centrum.

Gustav Gräll har förflyttat sig från utomhusmiljön in till människorna som bor i husen på Brunnsgatan. Helt på måfå har han knackat på hos folk han inte känner för att fråga om han får komma in och fotografera dem och deras hem.

Några sa nej, men många sa ja, och mötet mellan Gräll och dessa resulterar i bilder som precist fångar hur fotografens ofta nödvändiga intrång vänds från att vara ett störande moment till att bli själva förutsättningen för bilden.

Nygatan är en gata som på sina håll påminner mer om en grå vägstump i en extra klichéartad version av en öststat, än en gata i en medelstor svensk stad, i det här fallet Gävle.

Eller egentligen finns ju den här typen av gator överallt i Sverige, men vi vill ändå avfärda dem som anomalier i en i övrigt rätt så målerisk stadsbild.

Men Henric Lindsten, som innehar samma ödmjuka kontroll som de andra, undviker också han det förutsägbara och lyckas faktiskt få en bild av arbetsförmedlingen att bli riktigt fängslande.

Så vill man få sig en redig dos mästerligt foto och kanske nya perspektiv på Gävle, bör man absolut passa på att besöka Kulturkiosken och Fyra Fotografer.

Vill man däremot titta på, säg, anonyma rävar i motljus så finns det gott om andra dussin- fotografer som kan tillfredställa det behovet.