Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Gå inte över gatan här

Motormännens nya undersökning menar att Gävle har Sveriges farligaste övergångsställen. Helena Werre på kommunens tekniska kontor håller inte alls med.

Undersökningen har kartlagt 162 övergångsställen i 22 svenska tätorter. Motormännens testpanel har tittat på utformning av skyltar och trafikljus, hur väl bilisten ser fotgängare nattetid och dagtid, samt tillgänglighet för funktionshindrade.

I centrala Gävle har sju övergångsställen granskats varav ett blev godkänt. Övriga sex har fått tre i betyg på en skala noll till fem, vilket innebär underkänt. Detta skulle betyda att 86 procent av övergångsställena inte är fullt pålitliga i Gävle.

Gävle delar jumboplatsen med Visby. Ringmursstaden har även den fått underkänt på 86 procent av sina övergångsställen.

En av de korsningar i Gävle som pekas ut är Staketgatan-Norra Kungsgatan. Här passerar inte minst gymnasieelever från Vasaskolan på väg till och från matsalen och skolans huvudbyggnad.

Grabbarna i naturettan i N1A1 känner sig inte alls säkra där de går ofta tre gånger om dagen.
– Trafikljusen slår om för ofta, så man inte hinner gå över i tid, säger Teodor Tasakis.

Helena Werre, trafik- och tillståndschef på tekniska kontoret, säger att de jobbar på att förlänga gröntiden. Hon håller inte alls med om att Gävle skulle ha farligast övergångsställen i Sverige, men medger att belysningen kan bli bättre på vissa.
– Av de sju övergångsställen som granskats har vi inte haft några rapporterade olyckor de senaste sju åren.

Vad som i detalj är galet med övergångsställena håller Motormännen på att samla i en rapport som kommunen ska få ta del av i framtiden.

Norra Rådmansgatan-Drottninggatan blir inte heller godkänd. Sedan tio år har fotgängare förtur framför bilister vid obevakade övergångsställen som detta. Här finns även trafikljus, som bara kan aktiveras av förbipasserande busschaufförer.

En av dem, Lars-Olov Svanström, har kört här många gånger och menar att trafikljusen används så sällan för att folk ändå inte bryr sig om dem.
– Jag måste ha ögonen överallt på fotgängare och cyklister. Många cyklar som zombies utan lysen på när det är mörkt. Sen ska vi inte prata om SUV:ar och BMW:s med tonade rutor som verkar tycka ”bara jag kommer fram så spelar det ingen roll hur jag kör”.