Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Gå till sjöss med Halvan!

Annons

Det har kommit en del böcker om den svenska kusten under den senaste tiden. Påkostade, stora, fina med massor av bilder.

Men efter Öregrund har författarna tappat lusten och avhandlat sträckan upp till Haparanda med ryggmärgen. Vi har blivit bortglömda.

Nu har Kryssarklubben gett ut en bok om norrlandskusten. En riktigt bra bok, inte för den som vill läsa och se på vackra bilder om kusten utan här handlar det om hamnar och farleder.

Den här boken kommer att få många båtfarare att våga sig förbi Öregrund och upp till vår vackra underskattade kust. Ett otroligt bra arbete har lagts ner på att beskriva hur man tar sig in i natur- klubb- och gästhamnar. Fina flygbilder ger bra information.

Jag kan önska att jag haft den här boken när jag seglade hela norrlandskusten 2005. Men med den här boken kan jag tänka mig att göra det om igen.

Jan-Erik Österlund började år 2000 att planera sitt båtbygge. 2005 sjösattes Adéle. Sen seglade Jan-Erik mellan polerna och gjorde en bok om hela resan.

Jaa… än sen då tänker ni kanske, det är väl många som gjort det. Förvisso. Men denna bok är lite extra i alla fall. Bara båtbygget är imponerande läsning. Adéle är 180 fot lång eller 55 meter. 9.5 meter bred, masten sticker 65 meter över vattenlinjen. Hon väger 290 ton. Är ni med.

Det är en helt otroligt vacker superyacht. Som har allt ombord, till och med öppen spis.

Tvättstugan gjorde att man fick förlänga båten några meter för få plats med två tvättmaskiner. Men det var tur att vi gjorde det för maskinerna gick tio timmar om dygnet, utom när det stormade, skriver Jan-Erik. Mastens höjd är anpassad så att Adéle kan gå under broarna i Panamakanalen. En korg sitter på masten så man kan åka upp 40 meter för att plåta – praktiskt.

Jan-Erik är hängiven fotograf, duktig, men för säkerhets skull tog han med Rick Tomlinson, världens kanske främsta båtfotograf. Så vill ni åka med på en härlig seglats så läs och njut av bilderna.

Äventyrare brukar vara otroligt duktiga på att marknadsföra sig själva. Att skaffa sponsorer, att föreläsa och att förekomma i ofta i media. Anders Svedlund rodde över Indiska Oceanen på 64 dygn. Från Australien till Afrika! Året är 1971. Han försökte ro över Stilla Havet 1974. En STOR äventyrare som var en ensam man. En individualist som var på jakt efter sitt ursprungliga äkta JAG.

Anders Svedlund, född i Mellösa 1926. En tragedi inträffar 1936. På kort tid dör alla i familjen utom Anders och hans yngre bror. En hushållerska tar hand om pojkarna. Anders har toppbetyg i allt utom gymnastik och hans favoritbok är Robinson Crusoe.

På midsommarafton 1950 tar Anders farväl. Han tar tåget till Paris, luffar vidare på cykel, det tar 22 år innan han återvänder. Han söker sin Robinsö. Han försöker leva familjeliv på Nya Zeeland, får två barn, det blir inte bra. Han skiljer sig. I Australien bygger han en roddbåt. Han bygger kanske sin egen Robinson Ö. Han är nu känd som The Crazy Swede. TV och tidningar följer starten och rodden mot Afrika. Försöket misslyckas. 43 år gammal gör Anders ett nytt försök med ”Roslagen”, sex meter lång. Utan media smyger han iväg på sin 800 milarodd från Fremantle. I sin Robinson Ö. En grym rodd! ”Jag är äkta. Jag är stark. Och jag är ensam! I båten fanns fiskeredskap, en enkel sextant, inköpt på en pantbank, navigationsböcker, kartor och sjökort, klocka, tändstickor, identitetshandlingar, kamera, verktyg, transistorradio, fågelböcker. Vatten i femlitersdunkar, ris, torkad frukt, bröd, ost mjölkpulver, äpplen.

Anders oroade sig för att bli träffad av flygfiskar. Dom kom med högfart. De som kraschlandade i båten åt han upp råa till frukost. I 64 grymma dygn ror Anders. Det får ändå anses som snabbt! Författaren Per Wirtén har läst Anders dagbok och ger läsaren en otäckt bra bild av rodden.

När Anders når Madagaskar blir han för ett kort ögonblick världskändis. I nästa rodd över Stilla havet, på jakt efter Robinsonön i nya båten Waka Moana, blir bilderna mer otydliga, Anders når inte fram. Han försvinner in i drömmarna.

Per Wirtén gör ett otroligt bra porträtt av en ensam man som drabbas av den stora sorgen 1936, uppbrottet 1950 på cykel genom Nordafrika, drifter i Australien och Söderhavet, försöket som familjefar och dom helt otroliga oceanrodderna. Sedan tar allt slut. Anders kanske insåg att han aldrig skulle finna sin Robinson Ö.

Anders avled på New Zeeland 1979. En mycket bra bok i hängmattan.

Till sist: Havssegling manual! Ett bra boktips för alla er som tänker segla lite längre än till Granskär i sommar.