Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gamla originaltapeter är som konstverk

Har man originaltapeter kvar bör man vara rädd om dem, de är rena konstverket! säger byggnadsantikvarien Anna Lindgren.
Men för att knyta an till ursprungstanken går det också bra att använda nyproduktion av mönster från förr.

Annons

De finns att få tag i om man vill. Nyproduktion av utsökt formgivning som i Duros gammalsvenska kollektion. Men även äkta originaltapeter från olika restlager och förråd finns att köpa på nätet. Antalet rullar blir förstås begränsat, ibland finns det bara ett par stycken kvar.

Anna och Joakim Lindgrens hem är både personligt och modernt men har också tydliga kopplingar till husets historia. Inte minst på väggarna.

För åtta år sedan fick de frågan om de ville bli delägare i ett hus. Just då hyrde de en 50-talslägenhet i stan och hade precis börjat se sig om efter något eget.

De behövde bara kliva in för att känna att det var något för dem. Där fanns en härlig känsla av rymd och ett fantastiskt ljusinsläpp från de bevarade originalfönstren. Huset hade fått behålla sin själ och inte blivit sönderrenoverat.

– Tyvärr fanns det inga ursprungstapeter kvar men vi har försökt att hitta karaktärer som passar ihop med huset, säger Anna.

Huset är ett av de första i Gävles Villastad. Det ritades av stadsarkitekten E A Hedin redan 1899 som en bostad åt arbetare vid tegelbruket Strömsdal. På den tiden låg tomten utanför stan och var betydligt större än i dag. Den sträckte sig ända från Kungsbäcksvägen till Runebergsvägen och hade en vidsträckt trädgård med odlingar och fruktträd. År 1912 byggdes huset om, troligtvis efter ritningar av Julia Hamilton. Hon var en av Sveriges första kvinnliga trädgårdsarkitekter och gift med sekreteraren i stadens Handelskammare Malkolm Hamilton. På de gamla ritningarna finns ingen signatur och det talar för att de var gjorda av en kvinna. Paret Hamilton bodde i huset och umgicks enligt hörsägen med konstnärsparet Carl och Karin Larsson vilket man också kan ana. Både rökrum och småspröjsade fönster var viktiga ingredienser i Sundborn.

När Anna och Joakim flyttat in ville de försöka koppla inredningen till ursprungstanken. Ganska snart fann de tapeten Elsagården från 1917, med lattebeige botten och blåsvarta blommor och blad. Den ingick i den stora Hemutställningen Vackrare vardagsvara på Liljevalchs. Tapeten var egentligen specialritad till en hall i en arkitektvilla i Saltsjöbaden men Anna och Joakim ville ha den i ett större sammanhang. Lite modiga kände de sig när de satte upp den i allrummet med soffor och musik.

– Man vänjer sig fort vid det brokiga, säger Joakim och ler. Visst var jag lite orolig i början, tänk om jag skulle börja må illa av alla mönster. Men jag tycker att det blev jättebra.

De fortsatte sakta men säkert att bona om sina väggar. I hallen har de en mustig helröd tapet, inspirerad av nyempiren som hade kraftiga målade kulörer. Stilen var populär i början av 1900-talet, den tid då huset byggdes.

I sovrummet finns en annan känsla med väggar som har både mönster och färg. Den utsökta tapeten med linjer och blommor i kombination har drag av både funktionalismen och romantiken. Kopian av en förlaga från tidigt 30-tal har tagits fram av Borås tapeter.

– Det finns tapetrester kvar i pigkammaren på vinden som liknar den här, berättar Anna. Den har en blå botten men är precis samma typ med linjer och blommor.

Även i köket har de valt en blommig tapet i rött, grönt och grått på ljus botten. Den heter Färnebo och ingår också i Gammalsvenska Tapeter. Förlagan är från 1920 och hittades i en arbetarbostad som numera hör till Centrum för Byggnadsvård. Här kan man känna en tydlig fläkt av Carl Larsson med det långsmala matbordet där många får plats, pinnsoffan i en mjuk röd ton och höga småspröjsade fönster med rader av pelargoner.

– Det var efter ett besök i Sundborn som vi målade soffan röd med linoljefärg, erkänner de.

Nyproduktion av gamla tapetmodeller är fantastiskt för den som vill återskapa. Men för Anna kan det aldrig slå äkta originaltapeter som hon tycker är riktiga konstverk. Även om de blivit trasiga eller fläckiga finns det bot. En papperskonservator kan laga och fräscha upp det mesta.

I vardagsrummet sitter en betydligt mer neutral tapet.

– Efter tre tokmönstrade rum kände vi att vi ville ta det lite lugnare, säger Joakim.

Tapeten är ljus med smala, vita ränder och passar till alla stilar. Mot den har de låtit möbler och inredning stå för färg och kopplingen till historien. Taklampan i typisk jugend dominerar i rummet och matchar den stora mattan med rostorange mönster och väggskåpet med äpplen som dekor. Nordisk jugend var modernt i början av 1900-talet och kan beskrivas med stilistiska växtmönster och oregelbundenhet.

– Anna och Joakim är inte rädda för att blanda. Soffan framför öppna spisen är från 40-talet med originaltyget kvar. Katten Grabben älskar att ligga kungligt på den blå sammeten som fortfarande ser ut som ny. En tevagn med böjda stålrör i bästa funkisstil passar perfekt som soffbord.

Joakims intresse var från början inriktat på finsnickeri, han uppskattar kvaliteten i varje detalj i huset. Anna hade tänkt bli arkitekt men kände en bit på vägen att hon hellre ville jobba med gamla hus än nya. Hon läste till byggnadsantikvarie och arkeolog och jobbar nu på länsmuseet. Där får hon ofta frågor om väggar av rådvilla fastighetsägare.

– Det är jätteroligt att intresset har ökat, säger Anna. För tapeten lever farligt, det går väldigt fort att måla över!