Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

20 familjer testar bil för framtiden

/
  • Staffan Hygge, högskolans ansvarige i elbilsstudien och projektledaren Lars-Åke Skjöld hade en hel del att dryfta när starskotten gick i Valbo köpcentrum på fredagsmorgonen.
  • Många av de inbjudna gästerna fick nöjet att ratta en av de fyra norska elbilar av märket Think runt köpcentrums innetorg före öppningsdags.
  • Midroc i Sandviken har gjort en mobilstyrd prototyp till laddstolpe för elbilar. Ola Johnsson beskriver funktionerna för Sten Gabert, vd för Samkraft Vind där tolv kommuner är intressenter.

Framtiden är här. Det var den i alla fall i Valbo köpcentrum på fredagen. Då gick startskottet för den första delen i en stor elbilsstudie som verkligheten ger allt bättre draghjälp dag för dag. Del två i projektet sker om ett par veckor då Gävle Energis två första elbilar överlämnas till hovet.

Annons

Tidigare Gävlebon Christer Asplund, projektledare för Vind i tankarna inom branschorganisationen Power Circle, berättade om elbilarna till kungen och drottningen som en nyhet. För GD:s läsare är det ingen nyhet. Den berättade vi redan i söndags.

Power Circle vill bidra till att vi i Sverige ska bli ännu bättre att utveckla tekniska lösningar på elkraftsområdet. Vind i tankarna är ett projekt för att stimulera användning av el från vindkraft som fordonsbränsle.

Energibolagen i Gävle och Sandviken samt tekniska kontoret i Gävle, Midroc och Samkraft vind med tolv kommuner som intressenter har tillsammans gått in i ett delprojekt inom Vind i tankarna.

Studien i Gävleområdet är en av ett dussintal runt om i landet. Den kallas Shopping circle och går ut på att förse omkring 20 familjer med varsin elbil för att sedan få erfarenhet av dem vid pendlings- och shoppingresor.

Gävle Energi har de senaste veckorna fått hem fyra exemplar av norska elbilen Think. Minst 16 till krävs innan studien kan börja i full skala. Projektledaren Lars-Åke Skjöld räknar med att omkring tio testfamiljer ska börja köra Think till sommaren.

När projektledaren Christer Asplund tog till orda vid seminariet gjorde han en jämförelse med tillkomsten av Gävle-Dala järnväg för 150 år sedan.

– Jag är övertygad om att det vi ser i dag är en historisk händelse i Sverige på samma sätt som järnvägen var en gång. Nu tar vi saken i egna händer och gör något som kanske också blir till gagn för den trötta svenska bilindustrin.

Asplund ställde den retoriska frågan om inte elbilarna i Valbo köpcentrum denna dag lika gärna skulle kunna tillverkas i Sverige.

– Det finns ledig kapacitet nu, sa han med syftning på neddragningarna hos Volvo och Saab.

Gävle Energis VD Per Laurell sa att dagen kändes spännande och litet pirrig.

– Vi har inte skrivit någon rapport, vi gör något.

Han anger tre skäl till projektet. Forskning och utveckling samt att entreprenörer i länet ska få signaler till nya produkter är två. Den tredje är affärsutveckling för infrastrukturen som krävs för elbilarnas ”tankning”.

Ett exempel är den prototyp till laddstolpar för elbilar som Midroc i Sandviken visade. Elbilsförare som behöver tanka får ström i uttaget genom att slå ett nummer i mobilen. Ett annat företag på plats i Valbo var Alir power i Söderhamn där man nu utvecklar snabbladdare för elbilar.

I ett vanligt eluttag tar det många timmar att fylla en elbil. Med snabbladdning kan batterierna fyllas till 80 procent på fem – tio minuter.

Mycket är ännu i sin linda. Gävle Energi och övriga fyra intressenter i Shopping Circle satsar ”några hundratusen” per år i projektet. Mer pengar kommer att behövas och det räknar man få sponsorer till.

Gävle Energi har skrivit samarbetsavtal med Högskolan i Gävle, där Staffan Hygge ansvarat för att studien ska bli så bra som möjlig. Han menar dock att Shopping Circle egentligen är för litet för att bli ett riktigt bra forskningsprojekt.

Han ser det som angeläget att få med några tveksamma till elbilar i projektet och inte enbart entusiaster. Liksom några ensamstående mammor.

– Det ska bli intressant att se hur balansen förskjuts i en familj som får tillgång till elbil utöver standardbilen, säger han.

Testfamiljerna har inte börjat utses ännu. Intresserade kan göra intresseanmälan på www.shoppingcircle.se.

”Jag är övertygad om att det vi ser i dag är en historisk händelse i Sverige på samma sätt som järnvägen var en gång.”

Christer Asplund

Projektledare för Vind i tankarna

Mer läsning

Annons