Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

350 anmälningar mot Kameraexperten

/
  • Ida Larsson och Gunilla Wikman fick en obehaglig överraskning efter nätköpet. Någon mobiltelefon kom inte och de har inte fått tillbaka de 3 600 kronorna.Foto: AnnaKarin Björnström
  • Ida Larsson fick aldrig den mobil hon beställde.

Ida Larsson och Gunilla Wikman är inte ensamma.
Konsumentvägledarna är nedringda och berättelserna strömmar in till GD.
Polisen misstänker grovt bedrägeri och en person är anhållen i sin frånvaro.

Annons

Jan Granqvist, chef för bedrägeriroteln nord vid Sollentunapolisen, har hittills fått in 350 polisanmälningar från hela landet och väntar på fler som ännu inte hunnit lämna de lokala poliskontoren. De misstänker grovt bedrägeri och i går anhölls en person i sin frånvaro. Chefsåklagare Tora Holst vill dock inte uppge till TT vilken relation personen har till företaget.

Enligt TT kommer en gemensam advokat att utses till alla som polisanmält företaget.

– Jag tror att det här bara är början, säger Anna Mähler, chef för konsumentvägledningen i Gästrikland.

Lågkonjunkturen gör att fler företag kommer att få svårigheter, börja dumpa priserna och sen inte klara upp det hela spår hon.

Kameraexperten sänkte priserna för en tid sedan och Anna Mähler säger att orimligt låga priser är en varningsklocka.

Hon råder alla som handlar på nätet med kort att just i det fallet handla på kredit.

Då gäller konsumentkreditlagen och man kan vända sig till banken och har rätt att låta bli att betala eftersom man inte fått någon vara.

Konsumentverkets jurist Ola Svensson säger till TT att den som inte kommer fram per telefon ska häva köpet i ett mejl.

Han uppmanar alla som handlat med bankkort att ta kontakt med sin bank för att se om de kan få pengarna tillbaka.

Någon lag som ger rätt till det finns det dock inte för den som inte använt kredit- eller betalkort där räkningen kommer i slutet på månaden.

Konsumentvägledningen har fått samtal hela förmiddagen från människor som inte fått det de betalat för av Kameraexperten.

– Folk känner sig dumma, men jag säger att du är inte ensam, säger Anna Mähler och konstaterar att det ställer höga krav på konsumenten att handla på internet.

Hon säger att det här även drabbar seriösa nätföretag eftersom de riskerar att förlora kunder.

Ida Larssons och Gunilla Wikmans historia delas av flera.

Tidigare har Kameraexperten fungerat bra, men mellan den 8 och 11 december fick sajten Pricerunner in så många klagomål att de tog kontakt med Solnaföretaget. Det svarade att de låg efter och att orderbekräftelsesystemet inte fungerade.

Fredagen den 12:e skulle de vara i gång igen.

Fram till den 15:e har kunder fått tillbaka pengar efter att ha makulerat köp uppger sajten.

Mer läsning

Annons