Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

50 år sedan Nedjan förliste- 14 man hittades aldrig

/
  • I dag är det exakt 50 år sedan ångfartyget Nedjan förliste utanför Gävle. Besättningen på totalt 17 man följde fartyget i djupet. Endast tre man återfanns senare döda.

GÄVLE Natten till den 10 januari 1954 var stormig.

Annons
Vindarna uppmättes tidvis till över 30 meter per sekund och det var 20 grader kallt. I Uppland föll en halv meter snö. Trafiken på land var tidvis helt lamslagen.
Lastfartyget Nedjan hade lämnat Norrsundet på lördagseftermiddagen, lastad med bräder på väg till Ipswich i England. På grund av risken för nedisning var lasten mindre än vanligt.

Klockan 23.40 på kvällen anropade kapten Jönsson från Simrishamn kustradion i Härnösand och meddelade att fartyget fått en roderskada. Besättningen hade försökt reparera skadan i flera timmar.
Strax efter midnatt kom det sista nödropet. Fartyget befann sig då norr om Eggegrund.
- Hallå Härnösands radio, Nedjan kallar, Nedjan kall...
Sedan blev det tyst.

Räddningspådraget efter fartyget blev stort. På söndagen var flyg, sex fartyg och flera fiskebåtar från Gårdskär ute på Gävle-bukten och sökte efter överlevande.
När livrättningsfartyget KA Wallenberg från Härnösand gick ut på morgonen hade stormen bedarrat men sjön var fortfarande mycket grov och sikten dålig, berättade kaptenen Rickard Karlsson i Gefle Dagblad måndagen den 11 januari. Vid 13.30-tiden fann man en besättningsman iförd livbälte vid Rödhällen.
- Bärgningen blev mycket besvärlig. Vi måste stoppa maskinen och hugga i alla tre för att få ombord den omkomne. Mannen hade bara ett blåställ på sig. I fickan hade han en tvålask och troligt är att han var på väg till tvättrummet när olyckan skedde, berättade Rickard Karlsson för Gefle Dagblad.

Samtidigt sökte ett stort räddningspådrag efter överlevande utmed stränderna från Långsand och söderut.
Till sin hjälp hade man radioutrustning som Skutskärsverket lånat ut. Den ordinarie telefonen var fortfarande utslagen efter den hårda stormen några dagar tidigare. Hela kusten var ett islandskap där meterhöga vågar slog upp mot de istäckta hällarna.
- Ingen kan komma levande upp på det landet, sa hamnkaptenen i Gårdskär som ledde en räddningsstyrka.
Trots att man bärgade en stor mängd vrakgods fann man aldrig fler än tre av de omkomna sjömännen.

Många har under årens lopp spekulerat kring varför Nedjan sjönk. Varför valde kaptenen att gå från Norrsundet trots stormvarningen? Varför gav inte rederiet klartecken att be om bärgningshjälp tidigare? Var rodret skadat redan från början efter en grundstörning inne i Norrsundets hamn några dagar tidigare?
I Gefle Dagblad den 11 januari 1954 betecknades fartyget som ett olycksfartyg.
- Vi visste att det skulle sluta illa, sa Lars Ove Andersson från Bomhus som mönstrat av från Nedjan några veckor innan förlisningen. I GD berättade han om ett par olyckstillbud som drabbat "olycksfartyget" hösten innan.
Var fartyget sjönk var länge en gåta. Under årens lopp har flera försök gjorts att hitta vraket.

Först 1996 hittade en expedition under ledning av Håkan Thorén från Stiftelsen Marinhistorik till slut fartyget.
Det låg på 30 meters djup strax norr om Eggegrund, och var betydligt mer välbevarat än väntat.
Men fyndet av Nedjan blev ingen solskenshistoria. Dels blev det strid om vem som hade rätt att bärga fartygsvraket, dels splittrades Stiftelsen Marinhistorik efter anklagelser om vrakplundring.
Nedjan ligger fortfarande kvar på bottnen utanför Eggegrund, 50 år efter förlisningen.

Ingegerd Sörgard
026 15 96 27
ingegard.sorgard@gd.se

Mer läsning

Annons