Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Allt fler använder hjälm

/
  • Inga Tronelius använder inte hjälm – än.– Men jag håller på att leta efter en, jag har lite dåligt samvete för det här. Jag cyklar mycket, men inte på vintern, så jag har precis kommit igång för säsongen, säger hon innan hon trampar vidare på Södra Kungsgatan.
  • GD fick vänta länge på att hitta en cyklist med hjälm i centrum i går eftermiddag. Men till sist dök hon upp, Ann-Sofie Linder som cyklat med hjälmen på i 20 år.
– Jag jobbar inom förskolan och vi fick erbjudande om en billig hjälm redan då. Det gäller ju att föregå med gott exempel i skolan, säger hon.

Varje år skadas flera cyklister allvarligt i Gävle. När allt fler nu uppmanas att cykla ställer det höga krav på säkerhet och på underhåll av cykelbanorna. Hur ska fler olyckor undvikas framöver?

Annons

Projektet vintercyklister, ett nytt cykelråd och en cykeldag i morgon. Gävle kommun slår många slag för att kommuninvånarna ska sätta sig på sadeln och lämna bilen i garaget.

Målet är framförallt att betydligt fler av de korta bilresorna under fyra kilometer ska överföras till cykeln.

Få bestrider väl att det finns såväl hälso- och miljömässiga som ekonomiska skäl med det, men när allt fler ska cykla innebär det samtidigt nya utmaningar.

Färsk statistik visar att cyklister har gått om bilister som den mest olycksdrabbade trafikantgruppen i landet med över 10 000 olyckor som kräver akuta sjukhusbesök varje år.

I Gävle sker i snitt 20 cykelolyckor per år sedan 2003, men då räknas endast de fall där polisen kopplats in. Många singelolyckor som leder till sjukhusbesök har tidigare inte registrerats och säkerligen finns det fortfarande ett betydande mörkertal av lindriga olyckor.

– Antalet olyckor har legat relativt konstant. De senaste två åren har vi även börjat med statistik från sjukhuset och då har vi kunnat lägga till ytterligare cirka 15 olyckor om året, säger Marie Wallström, trafikplanerare på tekniska kontoret.

Hur laddar då kommunen inför framtiden?

– Vi vill ju att allt fler ska cykla och visst finns det en risk att det kan leda till fler olyckor. Samtidigt tror jag att man som bilist anpassar sig till en gatumiljö med fler gående och cyklister i stället för att gasa på lite mer som man kanske skulle ha gjort annars, säger Marie Wallström.

Att bygga ut ”de felande länkarna” på cykelvägnätet är en viktig faktor, tycker hon, liksom att snöröjning och sandupptagning fungerar som de ska. Kring den biten råder det som bekant delade meningar och som alltid handlar det om ekonomi och resurser.

En mer lätthanterlig säkerhetsfråga handlar om information och då inte minst om cykelhjälmen.

Enligt en mindre undersökning som tekniska kontoret gjorde på tre platser i centrala Gävle i går morse använde hela 24 procent av cyklisterna hjälm, en ökning från 18 procent sedan i höstas.

Nationellt sett använder i snitt 27 procent hjälm, enligt den senaste trafikforskningen.

Även Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, jobbar med hjälmfrågan på lokal nivå.

– Vi håller på med ett projekt om säkrare cykling och en undersökning där vi kollar på hjälmanvändandet. Inga siffror är klara än men det vi ser är att det är i medelåldern som det måste bli bättre. Bland de yngsta och de äldre ser det mer positivt ut, säger Maria Beijer, informatör på NTF Gävleborg.

Mer läsning

Annons