Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Assistansföretagare kräver hårdare regler

Assistanspartner har sett hur deras kunder har fått det allt tuffare under de senaste åren.
Försäkringskassan drar åt ersättningen samtidigt som det är mycket svinn i assistansbranschen.
– Det är en hetsjakt på våra kunder, säger företagets vd Carina Källberg.

Annons

Hon var med och startade Assistanspartner för tre år sedan. Under de åren har hon sett hur allt färre funktionshindrade får del av rättigheterna i lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS.

Försäkringskassan drar ner allt mer på timmarna för personlig assistans.

– Den utryckliga meningen med LSS är att alla människor ska kunna delta i samhället på lika villkor. Det finns de som får för många timmar, men det finns också de som har svårt att föra sin talan. Det har blivit ett orättvist system där de som kan tala för sig får de timmar de vill ha, medan andra knappt får några fast de behöver, säger Carina Källberg.

När Försäkringskassan drar ner på assistansen under 20 timmar i veckan blir det kommunerna som tar över ansvaret. Kommunerna kan själva göra bedömningen att ge fler assistanstimmar, men har många andra områden att ansvara för och risken är att pengarna inte räcker till.

– De blir hänvisade till kommunen och det är inte säkert att de får den hjälp de behöver. Ofta tar man till andra åtgärder som hemtjänst eller ledsagare för att fylla ut, men det är inte samma sak som en personlig assistent.

Försäkringskassans bedömningar slår hårt. En av Assistanspartners kunder kan både föra maten till munnen och svälja. Problemet är att han ofta sväljer för fort och sätter mycket mat i halsen och behöver någon som är med honom när han äter. Försäkringskassan menar att han kan sköta sina måltider själv, men för Carina Källberg visar det bara på hur fyrkantiga bedömningarna är.

– Jag förstår att de vill ställa sina frågor, men vem kan svara på hur länge man själv är på toaletten under en vecka? Det måste finnas en rimlig bedömning i det här.

Företaget vill se en tuffare granskning av branschen och hårdare regler.

Carina Källberg menar att mycket av de ökande kostnaderna för assistansen beror på svinn.

Hon berättar att det har förekommit att assistansföretag köper sina kunder med mutor på 100 000 kronor eller en platt-tv.

En del företag anställer gärna anhöriga till kunder som assistenter och knyter den därför hårdare till hemmet och försöker dra ner på utgifter genom att dra in på resor och utflykter.

Sedan några år tillbaka har riskkapitalister köpt in sig i de stora svenska assistansföretagen.

– Bara det faktum att ordet riskkapitalister dyker upp i de här sammanhangen är en varningsklocka. Pengar som skulle gå till de funktionshindrade försvinner i vinster, säger Carina Källberg.

Mer läsning

Annons