Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bara kontanter i baren

/
  • Heartbrekas marknadschef Maria Östlund och VD Karin Formgren med den nya uttagsautomaten.

På fredag slutar Heartbreak Hotel att ta emot betalkort i barerna. Krogen är den första i Gävle som istället har skaffat en egen uttagsautomat i källaren.

Annons

Sedan den 1 januari i år måste nya kortterminaler vara anpassade för kort med chip och kunden ska själv slå sin pinkod. Syftet är att minska bedrägeri.

På Heartbreak Hotel i Gävle är de gamla kortterminalerna utslitna och måste bytas ut.

– Vi har testat den nya sorten i en av barerna, men det tar på tok för lång tid, säger Karin Formgren, VD för Heartbreak Hotel.

Enligt henne vinner krogen en halv minut per köp genom att istället ta emot kontanter. Därför har en uttagsautomat nu placerats på nedervåningen.

– Det är enbart för att kunna ge kunderna snabbare service, säger Karin Formgren.

Samma upplägg finns på flera krogar i Sverige. På Kvarnen i Stockholm hänvisas törstiga kunder sedan december 2010 till krogens egen uttagsautomat.

– Med de nya kortterminalerna skulle vi aldrig hinna sälja så mycket som efterfrågas, säger ägaren Thomas Steinwender.

Polisen i Stockholm är däremot inte lika förtjust.

– Fickstölderna på Stockholms krogar har ökat sedan i våras, säger Robert Lindgren, gruppchef på polisens tillståndsenhet.

Även Skatteverket ser risker. Minst 20 miljarder i skatt försvinner årligen på grund av svarta pengar i handeln och restauranger, vilket är kopplat till kontanthanteringen, enligt Lars Lund, verksamhetsutvecklare på Skatteverket.

Karin Formgren på Heartbreak tror inte att rån och stölder kommer att bli vanligare med kontantbetalningen.

– Vi kommer att höja säkerheten nu, men jag vill inte gå in på hur, säger hon.

Lunch- och middagsgäster kommer även fortsättningsvis att kunna betala med kort på Heartbreak Hotel.

Mer läsning

Annons