Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Barnsjukdomar borta från bussarna?

/
  • Foto: Nick Blackmon  Börjar vänja sig. Nias Ahmad är en av dem som kör Swebus nya Volvobussar. Han upplevde en hel del problem i början, men nu tycker han att bussen är jätteskön att köra. Det enda större problemet är att backspegeln sitter för högt, tycker han.

GÄVLEDet har varit en hel del problem med Swebus nya Volvobussar som togs i drift i juni.

Annons
Främst är det dörrarna som har krånglat, men förarna har även klagat på värmesystemet och att de inte har någon svensk instruktionsbok.
-Det har varit en del barnsjukdomar, konstaterar Swebus depåchef Lars Lindahl. Samtidigt tror han att de flesta klagomålen beror på att förarna helt enkelt hade velat ha Scaniabussar i stället för Volvo.
-Det är precis som med bilförare, man gnäller om man måste gå över från Volvo till Saab, eller från bak- till framhjulsdrift. Efter ett tag kommer man på att det inte är någon egentlig skillnad, säger han.
Han får medhåll av bussföraren Nias Ahmad.
-Förut när vi hade blandade bussar ville de flesta köra Scania. De gamla Volvobussarna hade sämre bromsar. Folk var rädda att det skulle bli samma sak med de här, men de är jättesköna att köra, säger han.
Han har dock ett par synpunkter. Handbromsen sitter fel och backspegeln sitter för högt. Och värmesystemet är krångligt.
-Till exempel att i de gamla bussarna kunde man ställa in värmen själv, nu är allt automatiskt, säger han.

Klarade inte värmen
Det har gjort att fläktarna varit otillräckliga under den mycket varma sommaren. Det har Swebus förklarat för Volvo, som ska åtgärda det genom att sätta in fler fläktar.
Det tekniska problem som varit mest störande har annars varit krångel med dörrarna.
-Om bussen stod och lutade åt höger gick det inte att stänga dörren. Det irriterade många, säger Lars Lindahl.
Orsaken var att känsligheten i säkerhetssystemet var för hög.
Dörrens egentyngd gjorde att systemet trodde att någon hade hamnat emellan, och släppte därmed ut lufttrycket som ska stänga dörren.
-Vi har haft folk från Volvo och Carrus här vid ett par tillfällen och justerat det. Vi har inte haft de problemen sedan de första veckorna, säger Anders Lundell, Swebus driftschef.
Enligt honom är man även medveten om problemet med de högt monterade backspeglarna.
Instruktionsböcker på svenska är också på gång.

MAGNUS LUNDQUIST
026-159663
magnus.lundquist@gd.se

Mer läsning

Annons