Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bättre flyt i trafiken när bussarnas förtur tas bort

/
  • Vid månadsskiftet kommer man programmera om de problemfyllda trafiksignalerna vid Vasaskolan. Men redan i dag plockar man bort bussarnas förtur på N. Kungsgatan och N. Rådmansgatan. Förhoppningen är att köerna på Staketgatan ska minska.
  • – I dag plockar vi ut detektorerna ur bussarna så de har ingen prioritering alls. Då bör man komma till rätta med det här och då kommer det fungera som vilken vanlig korsning som helst, säger trafikingenjören Gösta Nordqvist.

I dag blir det fortare grönt för bilister på Staketgatan. Bussarna ska inte längre få förtur.

Annons

– Vi tar bort bussprioriteringen helt. Då bör vi komma till rätta med det här, säger Gösta Nordqvist, trafikingenjör på kommunen.

I somras programmerades trafikljusen vid Vasaskolan om för att eleverna skulle få kortare väntetid på sin väg till matsalen. Sen dess har det automatiskt blivit grön gubbe var 45 sekund för de hungriga eleverna. Bilisterna har däremot inte haft samma tur.

I samband med omprogrammeringen skulle man även begränsa bussprioriteringen på Norra Kungsgatan och Norra Rådmansgatan.

Men det har inte fungerat och bilister på Staketgatan har i väntan på grönt sett hur bussar och fotgängare fått förtur två, ibland tre gånger. Trots flera försök till korrigeringar har det inte gått att få bukt på problemen kring teatern och köandet och kaoset har fortsatt. Nu har kommunen gett upp försöken att justera det nuvarande programmet och insett att det behövs ett helt nytt.

– Förslaget från firman som levererade programmeringen var att vi skulle börja om från början, säger Gösta Nordqvist.

Omprogrammeringen kommer inte göras förrän i början av november. Men redan i dag kommer väntan på grönt ljus att bli kortare för bilister på Staketgatan. Tills vidare kommer kommunen att helt plocka bort bussprioriteringen på Norra Kungsgatan och Norra Rådmansgatan.

– I dag plockar vi ut detektorerna ur bussarna så de har ingen prioritering alls. Då bör man komma till rätta med det här och då kommer det fungera som vilken vanlig korsning som helst, säger Gösta Nordqvist.

Mer läsning

Annons