Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Betyg i årskurs sex stressar lärarna

/
  • Ylva Landström, Annelie Söderholm, Linda Nyström och Kerstin Röstlund jobbar som lärare på Strömsbro skola där elever i årskurs sex för första gången ska få betyg inom kort. De hade velat få mer tid till att fördjupa sig i betygssystemet.
  • 12-åringarna Adam Ågren och Trine Lundbäck som går i årskurs sex på Strömsbro skola ska snart få betyg för allra första gången.– Det känns lite nervöst eftersom man aldrig fått det tidigare, säger hon.
  • Annelie Söderholm och lärarkollegan Ylva Landström tycker inte det är helt enkelt att använda de nya betygskriterierna. – om man ska ha dokumentation tror jag att det här är det bästa sättet, men vi har inte fått tillräckligt med tid och utbildning, säger Annelie Söderholm.
  • Lärarna Kerstin Röstlund, Ylva Landström, Linda Nyström och Annelie Söderholm på Strömsbro skola ska sätta betyg på sina sjätteklassare för första gången.

Vid slutet av årets hösttermin ska även elever i årskurs sex få betyg. För många lärare skapar betygsreformen stor osäkerhet.

– Det känns fruktansvärt stressande, säger Kerstin Röstlund som jobbat som lärare i 39 år.

Annons

Höstterminen lider mot sitt slut och i Gävle innebär det att 934 sjätteklassare snart kommer att få sina premiärbetyg. Även många lärare som undervisar inom grundskolan ska nu dela ut bland annat A:n, C:n och E:n för allra första gången.

Och långtifrån alla känner sig trygga med det. Lärarförbundet presenterade i helgen en undersökning som visar att endast en av tre lärare i årskurs 6-9 anser att de fått tillräckligt med underlag och handledning kring det nya betygsystemet.

– Jag har efterfrågat utbildning och tycker att vi har fått väldigt lite, säger Kerstin Röstlund som jobbar som mellanstadielärare på Strömsbro skola.

Hon har 39 års erfarenhet av läraryrket men har aldrig satt betyg tidigare. En utbildningsdag i Gävle och en heldagskonferens i Stockholm har inte rätat ut alla frågetecken. Hon hade önskat sig mer tid för att få sätta sig in i de olika kriterierna.

– Betygsreformen har satts igång alldeles för fort, menar hon.

Kollegan Linda Nyström hör till dem som har betygsatt elever tidigare när hon arbetade på ett högstadium. Men även hon känner viss osäkerhet när hon läser igenom de nya bedömningsgrunderna för terminsbetyg.

– Det här är någonting helt annat. Ta svenska till exempel där ett av kriterierna är hur eleven läser. ”Med flyt”, ”med gott flyt” eller ”med mycket gott flyt”. Vad innebär det? Vi behöver få mer tid till att samtala om detta bland lärarna, säger hon.

Eleverna då, vad tycker de? Enligt lärarna verkar de flesta sjätteklassarna på Strömsbro skola se fram emot betygen. Självskattningsövningar visar att många tror att de ska få toppbetyg i flera ämnen, något som oroar Annelie Söderholm.

– Jag tror att många kommer att bli besvikna, säger hon.

12-årige Adam Ågren blev nervös när han först fick höra talas om att han skulle få betyg redan på mellanstadiet.

– Vår lärare berättade det redan då vi gick i femman, så jag gick och tänkte på det hela sommarlovet. ”Gud, tänk om man får ett F”, säger han.

Och visst är det lite pirrigt, det håller klasskamraten Trine Lundbäck med om. Senare samma dag ska hon gå på utvecklingssamtal och kommer då att få veta åt vilket håll det lutar i de olika ämnena. Själv tror hon att hon kommer att ha störst chans att få bra betyg i de ämnen hon tycker är roligast.

– Svenskan tror jag att jag har ganska lätt för, säger hon.

Mer läsning

Annons