Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Betygen dök för Sörbyelever

Var femte elev från Sörbyskolan klarade inte A-kursen i matte när de började gymnasiet. Det visar en uppföljning av barn- och ungdomsförvaltningen.

Annons

Gävle kommun har följt de elever som gick ut nian vårterminen 2010 och som valde ett program på någon av de tre kommunala gymnasieskolorna: Vasaskolan, Borgarskolan eller Polhemsskolan.

Kvalitetsavdelningen har jämfört avgångsbetygen från grundskolan med A-kursbetygen i september i år.

– Vi vill ge en feedback till grundskolorna hur det har gått för deras elever. Materialet är tänkt som ett diskussionsunderlag, säger Bo-Erik Simonsson som gjort rapporten.

Sörbyskolan är ett exempel där det finns stora skillnader mellan betygen i nian och resultaten på gymnasieskolan. 20 procent av eleverna fick IG i A-kursen i matematik och i snitt sjönk mattebetygen med 2,25 meritpoäng.

– Det kan bero på mycket, bland annat osäkra bedömningar från grundskolan eller gymnasiet. Men vi är bekymrade över matteresultaten i stort och genomför just nu en mattesatsning på skolan där vi ser över hela undervisningssättet tillsammans med en skolutvecklare, säger Sörbyskolans rektor Elisabeth Jonsson-Höök.

Kommunen har även arrangerat bedömningsträffar för att lärare ska få en större samsyn i sin betygssättning.

– Om resultaten spretar år efter år kan det finnas anledning att titta på hur betygsbedömningarna fungerar på en skola, säger Bo-Erik Simonsson.

Av eleverna från Rotskärsskolan i Älvkarleby klarade samtliga minst godkänt betyg i de tre kärnämnena matte, svenska och engelska även på gymnasienivå. Även Engelska skolan i Gävle har små avvikelser.

Bo-Erik Simonsson konstaterar att statistik sällan är svart eller vit. Många faktorer spelar in hur det går för en elev, däribland vilken utbildningsnivå föräldrarna har.

– Om föräldrarna har högskoleutbildning eller bara gått ut grundskolan blir skillnaderna gigantiska. Frågan är vad skolorna kan göra för att kompensera för de elever som inte har välutbildade föräldrar, säger Bo-Erik Simonsson.

Fotnot: Undersökningen omfattar de elever som nu läser på någon av kommunens gymnasieskolor. Det finns inga uppgifter för de elever som valt en fristående skola eller som studerar på ett gymnasium i en annan kommun.

Mer läsning

Annons