Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Betygsgapet mellan skolor växer

/
  • Får alla elever i Gävle lika goda förutsättningar att lyckas i skolan? Skillnaderna mellan skolornas resultat fortsätter att öka, men vad det beror på har barn- och ungdomsförvaltningen inget riktigt svar på.
  • Frank Stoor, chef för barn- och ungdomsförvaltningen.

Skillnaderna mellan Gävles skolor växer.

I dag har kommunen bland de största betygs­gapen i landet.

– Det är ett problem, säger Frank Stoor, chef för barn- och ungdoms­förvaltningen.

Annons

Gävle kommun vill säkerställa en likvärdig skola med hög kvalitet.

Alla elever, oavsett var de bor eller vilken klass de tillhör, har rätt till en bra och stimulerande undervisning i alla skolämnen.

Ändå fortsätter resultatskillnaderna mellan grundskolorna att växa.

År 2011 skiljde i snitt 90 meritpoäng per elev mellan den ”bästa” och ”sämsta” skolan.

Resultatet placerar Gävle på tio-i-topp-listan över de kommuner i Sverige med störst betygsgap. Det visar en granskning som SVT Pejl har gjort.

– Det här är högintressant. Vi får också en ökad skillnad mellan pojkar och flickor. Nu behöver vi borra i uppgifterna, försöka förstå och se om vi kan ändra vår verksamhet så att alla elever har möjlighet att utvecklas och lära sig, säger Frank Stoor.

Barn- och ungdomsförvaltningens egen kvalitetsavdelning har under flera år följt utvecklingen, men hittills har inte kurvan brutits.

– Vi håller nu på med en utredning som handlar just om att skapa goda förutsättningar för alla elever att lyckas, säger Frank Stoor.

Att en skola kan visa siffror på att eleverna når bra resultat har blivit allt viktigare – i dag är det inte självklart att föräldrar och deras barn väljer den skola som ligger närmast hemmet. Runt elva procent av rikets elever går idag i en fristående skola.

I Gävle är andelen ännu högre – drygt 19 procent.

Frank Stoor ser en fara med att elevgrupperna på de olika skolorna blir för homogena. Forskning har visat att det leder till sämre skolresultat – både för duktiga och mindre duktiga elever.

– Om alla elever som vill lyckas väljer att gå på en skola och de andra eleverna blir kvar på de övriga skola då får vi problem, säger han.

Skolinspektionen har kritiserat Gävle kommun för att för få elever klarar godkända betyg i alla ämnen.

År 2011 saknade 223 avgångselever inom kommunala skolor fullständiga betyg. Det är 29 procent av niorna.

21 av dessa elever hade inte godkänt betyg i ett enda ämne.

– Det kan röra sig om nyanlända som kommit till Sverige i årskurs åtta och sen ska ha ett avgångsbetyg i årskurs nio. Det är en övermäktig uppgift, säger Frank Stoor.

Han är övertygad om att alla kommunens skolor gör sitt bästa för att hjälpa barnen att lära sig, men kanske behövs lite nytänk på sina håll.

– Varje ögonblick är nytt och man måste ständigt pröva sin praktik och sina metoder, säger Frank Stoor.

Mer läsning

Annons