Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bilfritt centrum hägrar

/
  • Gävle ska bli miljövänligare, främst genom att minska på biltrafiken i centrum.

Till 2025 ska Gävle bli en betydligt grönare stad. Det är fotgängare och cyklister som kommer först och bilisterna som är sist i prioriteringsordningen när kommunen planerar för framtiden. Ett bilfritt centrum hägrar.

Annons

Inom de närmaste 14 åren behövs 8 000 nya bostäder i Gävle som beräknas få mer än 100 000 invånare. Kommunen måste ta fram trafiklösningar för en mer tätbefolkad stad. Den andra delen av kommunens stora trafikstrategi har mynnat ut i en 13 sidor lång och tätskriven lista på åtgärder som föreslås genomföras fram till 2025. Det tydliga mönstret i strategin är att minska biltrafiken i centrum.

– Det är klart att bilisterna fortfarande har en plats i stan, men biltrafiken kommer att planeras utifrån fotgängarnas och cyklisternas villkor. Det handlar om att få ett mer trafiksäkert och miljövänligt Gävle med mindre utsläpp och buller, säger Marie Wallström som är trafikplanerare på Tekniska kontoret.

Tidigare har GD berättat om kommunens planer på att stänga av biltrafiken i centrum. Det är bara en del i den stora trafikstrategin. Målet är att den största delen av trafiken i centrum ska utgöras av fotgängare och cyklister, medan bilarna ska ledas kring innerstan. I höst tar kommunstyrelsen beslut om den nya trafikstrategin ska genomföras. Kommunalrådet Roger Persson, MP, menar att den är helt i hans linje.

– Det gäller att ha modet att genomföra det här, vi vill se ett åtminstone bilfriare Gävle. Jag kan tänka mig att vi som första steg börjar stänga av biltrafiken i centrum under sommarmånaderna när det är mycket aktivitet i stan. I slutändan måste vi ändå arbeta för att göra centrum mer miljövänligt och attraktivare att vara i, det är svårt när det är så mycket bilar som kör genom det, säger Roger Persson.

Moderaterna är mindre entusiastiska när det gäller ett bilfritt centrum. Redan med beslutet att stänga av biltrafiken på Nygatan vid Stortorget tog man ett steg i fel riktning, tycker det moderata oppositionsrådet Inger KällgrenSawela.

– Jag tolkar inte strategin som om vi ska få ett helt bilfritt centrum och jag kommer att verka för att bilarna blir kvar. Det är klart att man kan minska biltrafiken i centrum, men det måste finnas bilar om vi ska ha liv, rörlighet och handel i stan. Jag har varit i andra städer där trafikfilosofin är att man kan samsas. Jag tror inte på att stänga av biltrafiken, det är en ologisk och krystad lösning som rör till det i trafiken. Jag är inte alls nöjd med hur det har blivit med Nygatan vid Stortorget, säger Inger KällgrenSawela.

Mer läsning

Annons