Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bosse är inte heller nöjd med Telias rutiner

Bosse Ingmarsson har uppgraderat sitt bredband från Telia.

Slutfakturan gav honom 59 kronor tillgodo – men han måste betala 50 kronor för att hämta ut dem.

– Kunde de inte ha dragit pengarna från nästa räkning istället, undrar han.

Annons

När bindningstiden på bredbandet gått ut valde Bosse Ingmarsson i Skutskär att teckna ett nytt avtal med snabbare hastighet. Slutfakturan reglerades, och gav honom 59 kronor till godo.

Men att hämta ut pengarna med inbetalningskort kostar 50 kronor på banken och 30 kronor på ICA eller Coop.

– Jag har ju betalat dem till Telia redan, och nu måste jag betala på nytt för att få ut dem. Det är väl ändå konstigt.

Minst sagt ett märkligt system, enligt Bosse Ingmarsson. Men inte konstigt alls enligt Telia – eller?

– Grejen är att sådant här går med automatik. Det finns inget gemensamt faktureringssystem, säger Hans G Larsson som är informationsansvarig.

Det finns alltså inget övergripande register över varje kunds olika abonnemang, till exempel sorterat på personnummer. På samma sätt är det därför man får en mobilräkning för varje nummer, även fast du kanske har fyra mobiler i familjen.

– Det är helt enkelt så det fungerar. Men kunden är välkommen att höra av sig till vår kundtjänst och få pengarna överförda till sitt konto kostnadsfritt, säger Hans G Larsson.

Mer läsning

Annons