Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Busschaufförer förlorar jobbet

Ett 20-tal chaufförer blir arbetslösa när KR Trafik och två underentreprenörer tar över busstrafiken i Gästrikland från Nobina.

Totalt 161 anställda har fått söka om sina jobb hos de nya arbetsgivarna.

Annons

Det nuvarande avtalet mellan Nobina och X-trafik trädde i kraft 2009 och skulle ha sträckt sig tio år framåt i tiden, till 2019. Men Nobina valde förra året att bryta avtalet i förtid. Orsaken var dålig lönsamhet sedan bussbolaget förlorat stadstrafiken i Gävle till Nettbuss Stadsbussarna.

Nobina hade hoppats på att vinna X-trafiks nya upphandling och därmed få fortsätta köra i Gästrikland, men med ett för dem mer förmånligt avtal. Men istället blev det KR Trafik som vann.

KR Trafik startade i Jämtland och kör även buss i bland annat Hälsingland, Uppsala och Västernorrland. Den 9 december tar företaget över efter Nobina i Gästrikland.

KR Trafik har i sin tur lagt ut delar av uppdraget på två underentreprenörer: Nettbuss Stadsbussarna kommer att ansvara för all trafik som utgår från Gävle och VS/Perssons Bussar för all trafik som utgår från Sandviken. KR Trafik tar resten.

– Vi skrev att vi ville göra så i anbudet som X-trafik godtog, säger Gunnar Sahlén, ägare av KR Trafik.

Till följd av den förlorade upphandlingen varslade Nobina i somras all sin personal i Gästrikland om uppsägning. Det rör sig om 161 anställda eller – omvandlat i heltid – uppemot 90 årsarbetare, merparten förare.

De har nu varit tvungna att söka om sina jobb hos de tre nya arbetsgivarna, alternativt söka sig någon annanstans. Men det är inte alla som har fått nytt jobb. Ett 20-tal personer ser ut att bli arbetslösa.

Enligt KR Trafiks ägare Gunnar Sahlén har de tre nya företagen anställt totalt 92 personer på heltid. Därutöver kommer ett 20-tal personer att hoppa in som timvikarier.

– Vi har en annan trafikplanering än Nobina, därför behöver vi inte lika många timvikarier. Det gör att vi kan köra samma trafik till ett lägre pris, säger han.

Men Anders Wennberg, ombudsman på Kommunals region Mitt, är kritisk till förfarandet där busschaufförerna måste söka om sina jobb. Han tycker att X-trafiks avtalsperioder borde förlängas.

– All trygghet försvinner för personalen när det står den nya arbetsgivaren fritt att välja vilka den vill ha, säger han.

En av de busschaufförer som nu förlorar sitt jobb vittnar om att besviken bland de anställda är stor på X-trafik och landstingspolitikerna.

– Det är dåligt av dem att försätta oss i en så konstig och otrygg situation, säger föraren som vill vara anonym.

Mer läsning

Annons